لوله پلی اتیلن گازرسانی

لوله پلي‌ اتيلن در بسياري از كشورها، نظير انگلستان، آلمان و اتريش و روسيه مورد توجه قرار گرفته و در ايران نيز در تمام شهرها و روستاها که به تازگي گاز‌رساني‌ مي شوند، تمامي خطوط از لوله پلي‌ اتيلن مي باشد. لوله و اتصالات پلي اتيلن

لوله هاي پلي اتيلن سازگاري بالايي با شرايط بحراني از قبيل (دماي بالا، دماي پايين و فشار بالا) دارند، به همين دليل اين لوله هاي پلي اتيلن در انتقال LPG نيز كاربرد يافته اند. شركت بريتيش گاز به دستاورد جديدي در مورد استفاده از لوله‌هاي پلي اتيلن رسيده است و آن بازسازي و نوسازي لوله‌هاي انتقال گاز با استفاده از مواد پلي‌اتيلن مي‌باشد. در اين روش لوله‌هاي پلي‌اتيلن در درون لوله‌هاي فولادي نصب مي‌شوند و در واقع لاية بيروني از جنس فولاد مي‌باشد .اين امر باعث كاهش هزينه‌هاي بازسازي شده و همچنين تحمل لوله را در برابر فشار افزايش مي‌دهد.

لوله پلي اتيلن در چند دهه اخير، انقلابي جديد در صنعت گازرساني شهري به به وجود آورده است. لوله هاي پلي اتيلن در مقياس محدود، از اوايل دهه 1960 براي گازرساني به منازل در كشورهاي پيشرفته مورد استفاده قرار‌ گرفته بود. اما امروزه به خاطر پيشرفت در زمينه ساخت مواد پلي اتيلن، استفاده از اين نوع لوله‌ها گسترش چشمگيري يافته که مي‌تواند دليل معتبري بر کيفيت و قابل اطمينان بودن لوله پلي اتيلن و اتصالات پلي‌ اتيلن باشد . امروزه بيش از 90 ? از لوله‌هاي نصب شده براي توزيع صنعت گاز طبيعي در آمريکا و کانادا از لوله‌هاي پلاستيکي استفاده شده که 99 درصد از آنها لوله پلي‌اتيلن مي‌باشد.

لوله پلي اتيلن گازرساني
با توجه به مزيت‌هاي ذكر شده و گسترش روزافزون شبكه گازرساني، مي‌توان استفاده وسيع‌تري از اين لوله‌ها را در صنعت گازرساني شهري شاهد بود. اين در صورتي است كه هنوز در بسياري از شهر‌هاي كشور از اين تكنولوژي استفاده چنداني ندارند. استفاده از اين قبيل لوله‌ها علاوه بر برخورداري از مزاياي آن، باعث مي‌شود تا سرمايه‌گذاران تشويق به سرمايه‌گذاري در ساخت محصولات پلي اتيلن شوند. همچنين با ايجاد ارزش افزوده در اين صنعت، امكان استفاده از طيف وسيع نيروهاي داخلي در بازار كار آن ايجاد مي‌شود. اميد است در آينده، شاهد به‌كارگيري بيشتر اين تكنولوژي در شبكه گازرساني شهري كشور عزيزمان باشيم.