نیروگاه های گازی

تنوع تولید انرژی الکتریکی در سطوح مختلف از آنجا قابل توجه است که تقریبا تمامی این حالات در ایران قابل اجراست لذا توجه به منابع طبیعی موجود در کشور و بررسی بهترین حالات تولید برق روند رو به رشد تولید و بازدهی نیرو گاه ها را بالا خواهد برد یکی از این روش ها نیروگاه های گازی می باشد…
نیروگاه گازی به نیروگاهی می گویند که برمبنای سیکل گاز( سیکل برایتون) کارمی کند؛ وازسیکل های حرارتی می باشد، یعنی سیال عامل کاریک گاز است. ( عامل انتقال وتبدیل انرژی گازی است ، مثلا هوا ) در نیروگاه های بخار عامل انتقال: بخار مایع می باشد. نیروگاه گازی دارای توربین گازی است، یعنی باسیکل رایتون کارمی کند. ساختمان آن درمجموع ساده است:
کمپرسور: وظیفه فشردن کردن هوا
اتاق احتراق: وظیفه سوزاندن سوخت درمحفظه
توربین: وظیفه گرداندن ژنراتور
هوای فشرده کمپرسور وارد اتاق احتراق که دارای سوخت گازوئیل است می شود. چون هوای فشرده شده گرم است و در اتاق احتراق سوخت آتش گرفته و هوا فشرده و داغ می شود. هوای داغ فشرده کار همان بخار داغ فشرده توربین های بخار را انجام می دهد.
کمپرسور به کار رفته در نیروگاه های گازی شبیه توربین است، دارای رتوری است که بر روی این رتور پره متحرک است، هوا به حرکت درآمده و به پره های ساکنی برخورد کرده، در نتیجه جهت حرکت هوا عوض شده و این هوا باز به پره های متحرک برخورد کرده و این سیکل ادامه دارد و در هرعمل هوا فشرده تر می شود.

FAMCO QR Code 2010کلیه حقوق این مطلب متعلق به گروه صنعتی فامکو می باشد. هر گونه کپی برداری از این مطلب طبق قوانین جرایم رایانه ای پلیس فتا جرم محسوب شده و توسط قوانین وزرات انفورماتیک ایران، وزارت ارشاد، بخش رسانه های دیجیتال برخط و پلیس فتا، قابل پیگیری می باشد.