وظیفه ECU

مخفف Electronic Control Unit يا واحد کنترل الکترونيک مي باشد و نقش هدايت و کنترل يک خودروي انژکتوري را بر عهده دارد. همانطور که مي دانيد خودروهاي انژکتوري بدليل عملکرد بهتر و توانايي پاس کردن استانداردهاي آلودگي، بطور کامل در تمام دنيا جايگزين خودروهاي کاربراتوري شده اند و مغز اين سيستم ECU مي باشد. ECU با توجه به سنسورهايي که به موتور متصل است وضعيت و شرايط خودرو را تحليل کرده و پاسخهاي لازم را به خروجيها که عبارتند از: انژکتورها، جرقه زنها و ... اعمال مي کند. سنسورهاي کيت هاي انژکتوري مختلف هستند که هر چه تعداد آنها بيشتر باشد ECU بهتر مي تواند شرايط موتور را درک کند. سنسورهاي مهم خودروهاي انژکتوري عبارتند از: سنسور دور يا RPM، سنسور فشار داخل مانيفولد يا MAP، سنسور دريچه گاز يا TPS، سنسور دماي آب يا CTS، سنسور دماي هوا ATS، سنسور اکسيژن يا لاندا، سنسور ضربه و ...

تعميرات ECU
? سازندگان معروف ECU چه شرکتهايي هستند؟?) شرکت Bosch آلمان: اين شرکت بهترين و معروفترين سازنده ECU و کيت انژکتوري در دنيا مي باشد و در اغلب خودروهاي پيشرفته جهان نشاني از آن را مي توان يافت. چند مدل از زانتيا موجود در ايران داراي کيت انژکتوري Bosch مي باشد.
?) شرکت Delco آمريکا: اين شرکت يکي از قديمي ترين شرکتهاي سازنده ECU مي باشد و ECU آن در اغلب خودروهاي آمريکايي بخصوص خودروهاي شرکت GM يا جنرال موتورز بکار رفته است مانند کاديلاک، پونتياک و... همچنين در خودروهاي دوو کره مانند دوو ESPERO.
?) شرکت Ford آمريکا: اين شرکت سازنده خودرو، سازنده ECU البته براي خودروهاي فورد مي باشد و اولين بار ايده کنترل تطبيقي يا خود-يادگير در خودروهاي اين شرکت عملا پياده سازي شد.
?) شرکت Siemens آلمان: فعاليت اين شرکت گرچه به اندازه رقيب آلماني آن يعني Bosch نيست اما ECU هاي خوبي مي سازد. ECU پرايد انژکتوري موجود در ايران طراحي اين شرکت است.
?) شرکت Magneti Marelli ايتاليا: اين شرکت در اروپا محبوبيت زيادي داشته و بر روي اغلب خودروهاي اروپايي کيت آن نصب است. به عنوان مثال خودروهاي فيات مدل PUNTO و فولکس واگن مدل GOLF IV، مزدا ???.
?) شرکت Sagem فرانسه: بر روي اغلب ماشينهاي فرانسوي ECU اين شرکت نصب است. بنابراين پژو ???، مدلهايي از زانتيا؛ همچنين خودروهاي ايراني مانند سمند و پيکان انژکتوري.
?) شرکت Nippon Denso ژاپن: اين شرکت توسط شرکت تويوتا تاسيس شده و بخش عمده سهام آن را دارا مي باشد البته ? درصد سهام آن متعلق به شرکت Bosch است. ECU اغلب خودروهاي تويوتا (مانند تويوتا لندکروز ) و برخي خودروهاي ژاپني مانند نيسان، هوندا، سوزوکي و ... متعلق به اين شرکت مي باشد.
شرکتهاي ديگري هم هستند مانند HITACHI، MATSUHITA، LOTUS و ...
? UNICHIP يا فن آوري تنظيم ECU
امروزه موتورهاي انژکتوري نقشي بسيار اساسي در موفقيت صنايع خودروسازي ايفاء مي‌نمايند و کيفيت و قابليتهاي آن، درصد کارايي خودرو را نشان مي‌دهد. همانطور که مي‌دانيم کنترل کننده موتورهاي انژکتوري، بردي الکترونيکي به نام ECU مي‌باشد و در واقع کارايي اين بخش تعيين کننده کيفيت يک موتور و در ابعادي ديگر کيفيت خودرو خواهد بود؛ بدين معني که هرچقدر ECU يک موتور بهتر طراحي شده باشد، آن موتور کيفيت بهتري خواهد داشت.
ECU بر اساس سنسورهايي که بدان متصل است شرايط کار موتور را درک کرده و فرامين مناسب را به انژکتورها و شمعها صادر مي‌کند. از آنجا که ديناميک خودرو بسيار پيچيده و غير خطي مي‌باشد، طراحان ECU براي سهولت کار، جداولي را به نام map داخل حافظه ECU مي‌ريزند که در آن مقدار پاشش سوخت و زاويه آوانس در هر دور و بار موتور مشخص شده است. هر چه دقت اين جداول بيشتر باشد، دقت عملکرد ECU بيشتر خواهد بود.
نکته‌اي که بايد توجه کرد اينست که مقادير اين جدولها وابستگي مستقيمي به پارامترهاي جغرافيايي موتور، نظير فشار و دماي هوا دارد. شرکتهاي خودروسازي، ECU را براي يک آب و هواي خاص طراحي نمي‌کنند بلکه مقادير map را بگونه‌اي تنظيم مي‌کنند که براي انواع شرايط جغرافيايي جوابي بهينه و معقول بدهد. بنابراين map، در اين حالت براي تمام خودروهاي از يک مدل بهينه است نه هر خودروي خاص؛ زيرا هيچ دو خودرويي، حتي از يک مدل کاملاً مانند يکديگر نيستند.
اگر سيستمي بتواند اين نقيصه را از ECUها برطرف کند، آنگاه مي‌توان به طور اختصاصي map هر خودرو را کاليبره کرده و توان آن را افزايش داد.
امروزه تيونينگ ECU خودروها، بحث جا افتاده اي است و شرکتهاي بسياري در اين زمينه فعاليت مي کنند بطور کلي دو روش براي تيونينگ خودروهاي انژکتوري وجود دارد. روش اول خواندن ديتاهاي (map) ECU و دادن ديتاهاي جديد که شرکتهاي بسياري در اين زمينه فعالند از جمله: Eurochip، Chip Tuning، Tech TV، Autospeed و ...يکي از اشکالات اين روش اينست که بشدت وابسته به ساختار ECU است و با پيچيده شدن سخت افزار ECU امکان خواندن و تغيير ديتاهاي آن مشکل و گاهي غيرممکن مي شود مگر آنکه شرکت سازنده ECU خود نحوه دسترسي به اطلاعات را در اختيار شرکتهاي تيونينگ بگذارد. روش دوم اضافه کردن يک سخت افزار جانبي به ECU جهت تغيير پارامترهاي ECU است. اين روش گرچه گرانتر تمام مي شود اما وابسته به نوع ECU نيست. يکي از شرکتهايي که در اين زمينه فعال است
، شرکت Dastek است. شرکتي که در آفريقاي جنوبي قرار دارد و با پرسنلي در حدود ?? نفر توانسته موفقِِِِت چشمگيري داشته باشد.جالب است بدانيد که اين شرکت بظاهر کوچک توانسته است محصول خود را به کشورهاي مختلف دنيا صادر کند و بيش از ??? نمايندگي فروش در سرتاسر دنيا دارد که فقط ??? تا از آنها در ايالات متحده آمريکا هستند. نام اين محصول UNICHIP است.
اصول عملکرد UNICHIP بدين صورت که سنسورهاي اصلي در يک موتور انژکتوري (MAP, RPM) را خوانده و سپس با توجه به نقطه کار موتور، مقاديري مجازي از اين دو سنسور را به ECU اعمال مي‌کند؛ بگونه‌اي که رفتار ECU نسبت به حالت قبل بهبود پيدا مي‌کند.
آمارها نشان مي‌دهد که موفقيت UNICHIP در اين زمينه بسيار بالا بوده است:از هر ??? خودرو، فقط يک خودرو ممکن است با UNICHIP بهينه نگردد، ??% خودروهايي که در آفريقاي جنوبي استفاده مي‌شوند، UNICHIP را در خودروهاي خود نصب کرده‌اند، UNICHIP بر روي بيش از ??? مدل موتور از خودروسازان بزرگ دنيا پياده شده است.