نجات آب

آب بسیار گرانبها است، بدون موبایل و ماشین و طلا می توان زندگی کرد؛ اما بدون آب تنها چند روز می توان زنده ماند. مخصوصاً آب تصفیه شده بسیار گران بها است. افراد بسیاری از نعمت نوشیدن آب تصفیه شده محرومند.
فرایند تصفیه آب پر هزینه و مشکل است. وقتی یک لیوان آب را روی زمین میریزیم، باید فکر کنیم که در همین بندر لنگه خودمان افراد زیادی آبهای کرم زده آب انبارها را می نوشند. آنها به سیستم ها و دستگاه های تصفیه آب دسترسی ندارند. شاید در آینده مجبور شویم آب را بصورت بطری یا گالن خریداری کنیم.
کسانی که آب آشامیدنی به این ارزشمندی را ساعتها با فشار زیاد برای شستن حیاط و ماشین و ... مصرف می کنند، چگونه جواب تضییع حق دیگران را به خود و خدا خواهند داد؟
مهمترین منبع تامین آب، باران و برف است. مصرف آب فقط مربوط به امور شخصی و مصارف خانگی نیست. در صنایع نیز برای خنک کردن دستگاه ها و موتورها از آب استفاده می شود.
با افزایش دمای زمین، توازن آب مصرفی و آب مورد نیاز برهم خورده است. به تدریج آب مصرفی بیش از ذخایر آبی موجود خواهد شد. این عدم توازن، صنایع کشاورزی را تحت الشعاع قرار داده و انسان از نعمت داشتن آب تصفیه شده و تغذیه سالم محروم می ماند.
ایران همیشه با کمبود آب مواجه بوده و خواهد بود. ما باید به شرایط سخت تر هم عادت کنیم. میزان بارندگی ایران یک سوم میزان بارندگی دنیاست. ما به آب بیشتری نیاز داریم زیرا 90% آب ایران صرف کشاورزی می شود.
وضعیت آب کشور را بسیار نگران کننده است. هر روز بابرداشت بی رویه از منابع زیرزمینی، آب شیرین در حال اتمام است وآب باقیمانده در حال شور شدن است. طی 10 الی 15 سال آینده سفره های آب زیر زمینی تمام می شوند.
صرفه جویی در مصرف آب خساست نیست بلکه به شیوه درست زندگی کردن است.

چکه کردن آب

راه هایی ارزان برای جلوگیری از هدر دادن آب و صرفه جویی :

1- حدود 75 درصد آب منزل در حمام و توالت مصرف می شود. در یک دوش متوسط شش دقیقه ای، حدود 60 لیتر آب مصرف می شود. مدت دوش را به پنج دقیقه یا کمتر کاهش دهید، و فشار آب را کمتر کنید.
2- شیر های آبی که چکه می کنند را تعمیر کنید. شیر آبی که در هر ثانیه یک بار چکه می کند، در سال 6000 لیتر آب هدر می دهد به میزان آب مصرفی روزانه 40 نفر است.
3- از فلاش تانک هایی با حجم تانک کوچکتر استفاده کنید و یا با قرار دادن جسمی در تانک حجم آن را کاهش دهید.
4- برای نوشیدن آب خنک در فصل تابستان، آب را باز نگذارید تا سرد شود. بلکه یک پارچ آب در یخچال داشته باشید.
5- در موقع مسواک، شیر آب را بیهوده باز نگذارید. با این روش در هر دقیقه 10 لیتر آب به هدر می رود.
6- برای شستن میوه ها آب را باز نگذارید. در ظرفی پر از آب، میوه ها را بشویید و سپس آبکشی کنید.
7- هنگام شستن ظرف، آب را با فشار زیاد و بیهوده باز نگذارید، بعد از شستن ظرفها با اسکاچ آب را باز کنید و بسرعت ظرفها بشویید.
8- از آبهایی که از شستشوی میوه ها و سبزیها باقی میماند برای آبیاری آنها را به گلدانها و باغچه ها استفاده کنیم.
9- باغچه خانه را عصر و شب آبیاری کنید نه به هنگام روز، تا آب بخار نشود. هنگام آبیاری یکساعته باغچه، آبی که هدر می دهد به اندازه مصرف روزانه یک خانواده چهار نفری است.
10- زمانی که به اندازه تمام ظرفیت ماشین لباسشویی لباس کثیف داشتید، از ماشین لباسشویی استفاده کنید.
11- هرگز آبی را که برای مصارفی نظیر آبیاری و یا شستشو مناسب است به فاضلاب نریزید.
12- در شرایط کمبود آب بخصوص آب تصفیه شده در شهر، لزومی برای شستشوی پیاده روی مقابل مغازه و منزل وجود ندارد.
13- هنگام ساخت ساختمان از کارگران بخواهید از آب تصفیه شده استفاده نکنند.
14- نصب کولر در سایه و جلوگیری از نشت و سر ریز آب در کولر، به صرفه جویی آب کمک زیادی می کند.