سیستم تلفن سانترال

به علت پاره اي از مسايل از قبيل محدوديت در واگذاري خطوط ازاد تلفن از طرف شرکتهاي مخابرات، ملاحظات اقتصادي يا برخي شرايط خاص از جمله مسايل امنيتي، استفاده از تلفن سانترال اجتناب ناپذير به نظر مي رسد. در يک سيستم سانترال تعداد ي خط ازاد در پورت ورودي به تعداد بيشتري خط داخلي در پورت خروجي تبديل مي شود که اين امر مي تواند سازوکاري براي بهينه سازي استفاده از خطوط تلفن خصوصا در نقاط شلوغ شهر يا مراکز امنيتي به وجود اورد.
سيستم تلفن سانترال ,
PBX مخفف Private Branch Exchange است که يک شبکه تلفن خصوصي، مورد استفاده در يک شرکت يا سازمان است. کاربران سيستم تلفن سانترال مي توانند با استفاده از کانال هاي ارتباطي مختلف مانند صدا روي IP، ISDN يا آنالوگ ، در درون شرکت يا سازمان خود و يا با جهان خارج ارتباط برقرار کنند، همچنين اين سيستم اجازه مي دهد تا شما به تلفن هاي بيشتري نسبت به خطوط تلفن فيزيکي (PTSN) دسترسي داشته باشيد، بعلاوه اجازه‏ ي تماس هاي رايگان بين کاربران را نيز مي دهد. سيستم سانترال ويژگي هايي مانند انتقال، پست صوتي، ضبط تماس ها، منوهاي صداي تعاملي (IVRs) و تماس هاي ACD صفي را فراهم مي‏ کند.
سيستم هاي تلفن سانترال موجود ، به عنوان راه حل هاي ميزبان يا مجازي هستند (گاهي اوقات نيز Centrix ناميده مي شود) ، و به عنوان يک کاربري خانگي بر روي سخت افزار شما مورد استفاده قرار مي گيرد.
سيستم تلفن سانترال معمولا خيلي قابل انعطاف تر از سيستم هاي متداول هستند ، چنانکه آنها از رابط ها و استانداردهاي باز و قابل دسترس استفاده مي کنند . سيستم هاي تلفن سانترال مدرن روي سخت افزارهاي استانداردي نصب مي شوند که مي توانند ارزان تر بوده و نسبت به سيستم هاي باز راحت تر تعويض مي شوند.
نصب سانترال
روي آوردن به سيستم IP PBX مزاياي بسياري ايجاد مي کند:
هنگام استفاده از يک سيستم تلفن IP تمام تماس هاي داخلي شما از طريق LAN (شبکه کامپيوتري محلي) هدايت مي شوند. اما با استفاده از سيستم PBX نياز به يک شبکه جداگانه براي تلفن نخواهد بود . حتي اگر به علت وجود شبکه کامپيوتري محلي (LAN) تلفن هاي داخلي مشغول شوند ميتوانيد سيستم PBX را بوسيله ي ورودي به PSTN وصل کنيد . البته VoIP ( صدا بر روي IP ، سيستم تلفن بر روي اينترنت ) نيز قابل استفاده است.