خاصیت ضد خوردگی پلی اتیلن

اگر پدیده خوردگی را به درستی مورد بررسی قرار دهیم، قادر خواهیم بود در بسیاری از موارد ان را کنترل کنیم. بیشتر مردم با خوردگی در بعضی اشکال ان اشنایی دارند مانند زنگ زدن نرده های اهنی یا قوطی های حلبی ، زنگ زدن میخهای اهنی و سایر موارد. احتمالا همه شما شاهد نصب پلها و یا برجهای فلزی بوده اید و یا با ساخت ساختمانهای مدرن که با اسکلت فلزی کار میشود اشنایی دارید. اغلب این اسکلتها دارای رنگهای سبز، نارنجی و یا قرمز میباشد. این رنگها جهت حفاظت اهن در برابر خوردگی میباشد.
خطوط لوله نیز از دیگر انواع تجهیزاتی هستند که در خوردگی مورد بحث قرار میگیرند. این خطوط از لوله های اب خانه که خوردگی انها بیشتر از داخل میباشد تا خطوط لوله زیرزمینی اب و گاز و نفت را شامل میشود.پس همانطور که متوجه شدیم هر کسی با خوردگی تقریبا اشنایی دارد. خوردگی به زوال ماده معمولا فلز به دلیل واکنش ان با محیط اطرافش اطلاق میگردد. متاسفانه بسیاری از مردم اغلب خوردگی را مشاهده میکنند و با این حال به سادگی میپذیرند که این پدیده یک مشکل اجتناب ناپذیر میباشد. اما واقعا برخی اقدامات باید بمنظور طول عمر بسیاری از فلزات که در معرض محیط های خورنده هستند انجام شود.
براوردهای گوناگونی سالیانه در رابطه با زیانهای اقتصادی ناشی از خوردگی انجام میگیرد. به همان اندازه که محصولات و فرایندهای تولیدی پیچیده تر میشوند و جریمه های ناشی از اسیبهای خوردگی مانند خطرات ایمنی و توقف در عملیات سیستم ها بسیار پرهزینه تر و مشخص تر میشوند، در این حالت توجه به اهمیت کنترل و جلوگیری از خوردگی نیز افزایش میابد.
خوردگی یا corrosion در واقع اثر تخریبی محیط بر فلزات و الیاژها میباشد. فلزات در اثر اصطکاک،سایش و نیروهای وارده دچار تخریب میشوند. اگر اهن را در مجاورت هوا قرار دهیم، اهن زنگ خواهد زد. انواع مواد هیدروکسیدی و اکسیدی نیز میتوانند محصولات جامد خوردگی باشند.
خوردگی به هشت روش میتواند به سطوح فلزی حمله کند:
• Uniform attack یا حمله یکنواخت
• Galvanic corrosion یا خوردگی گالوانیکی
• Crevice corrosion یا خوردگی شکافی
• Selective leaching یا ابشویی ترجیحی
• Intergranular corrosion یا خوردگی درون دانه ای
• Pitting corrosion یا خوردگی حفره ای
• Erosion corrosion یا خوردگی فرسایشی
• Stress corrosion یا خوردگی تنشی