دوچرخه الکتریکی چیست؟ 1

طبق آمار موجود در منابع رسمي، اولين دوچرخه برقي که تلفيقي از خلاقيت و دانش کارشناسان اين حوزه بود، در سال ????، ساخته و به بازار عرضه شد که البته تفاوت بسيار زيادي با دوچرخه هاي کنوني داشت. سير تکاملي بسياري در طي سال‎ها روي اين دسته از محصولات اتفاق افتاد، تا آنجا که مي‌توان گفت تا سال ???? در کشور چين ?? تا ?? درصد از وسايل نقليه را اين محصول به خود تخصيص داد. با اين وجود، به جرات مي توان گفت با وجود گذشت مدت زمان نسبتا زيادي از معرفي دوچرخه هاي الکتريکي، هنوز هم بسياري از مردم هيچ آشنايي با اين نوع دوچرخه ها نداشته و تعداد اندکي فقط نام آن را شنيده اند و امکان تشخيص آنها را از ساير محصولات ندارند.
به همين جهت، در اين مقاله قصد داريم سرفصلي براي اين دسته از محصولات باز کنيم تا علاوه بر آشنايي بيشتر با اين دوچرخه، امکان استفاده و لذت بردن از آن را فراهم نماييم. برخلاف تصور عموم مردم، دوچرخه هاي الکتريکي نوع راحت تري از همان دوچرخه هاي معمولي هستند. به اين معنا که همانند دوچرخه هاي معمولي در سايز هاي مختلف توليد مي شوند و حتي براي کاربري هاي مختلف، انواع تنه هاي گوناگون با طراحي و استحکام متفاوت دارند. اما وجه تمايز اصلي آن ها از دوچرخه معمولي، وجود باتري، موتور و سيستم کنترل کننده است. در ادامه نگاه مختصري به هر يک از اين اجزا و عملکرد آن ها خواهيم کرد.
موتور دوچرخه الکتريکي :
موتورها اغلب در يکي از سه حالت Hub Motor ، Mid Drive Motor و يا Belt Drive طراحي و در توان هاي مختلفي از ??? تا ??? وات ارائه مي شوند. بر اين اساس دوچرخه سوار مي تواند در حين پدال زدن، علاوه بر راندن دوچرخه، ميزان قدرت باتري و موتور را تنظيم کند.
دوچرخه هاي اروپايي معمولا موتور ??? وات دارند. در مقابل در آمريکا قدرت موتور دوچرخه ها به ??? تا ??? وات نيز مي رسد. به همين دليل دوچرخه هاي امريکايي شتاب بيشتري داشته و قدرت آن در سطوح شيبدار قابل ملاحظه است.
براي درک بهتر عملکرد موتور در اين دوچرخه ها، به سيستم چراغ هاي ديناميک توجه کنيد. در اين چراغ ها، انرژي جنبشيِ ناشي از رکاب زدن، توسط يک دينام به انرژي الکتريکي تبديل شده و منجر به روشن شدن چراغ دوچرخه مي شود. عملکرد موتور در دوچرخه هاي الکتريکي ، روندي مشابه اما برعکس چراغ هاي ديناميک دارد. به اين صورت که نيروي الکتريکي توسط موتور به نيروي جنبشي تبديل شده و چرخ هاي دوچرخه را به حرکت در مي آورد.
Hub Motors
در اين مدل، طراحي دوچرخه به گونه‌اي است که موتور در مرکز چرخِ جلو يا عقب قرار داده مي‌شود. در واقع در اين مدل از دوچرخه‌هاي الکتريکي، توپي چرخ با موتور ادغام شده تا در صورت نياز، با کمک باتري اقدام به توليد نيرو جهت حرکت چرخ‌ها ‌کند. باتري دوچرخه‌هاي الکتريکي معمولا در تنه دوچرخه و در قسمت لوله زيرين قرار مي‌گيرد. مدل خاصي از اين موتورها وجود دارند که با نام All-in-One شناخته مي‌شوند. در اين مدل تمامي اجزاي يک دوچرخه الکتريکي که شامل موتور، باتري و سيستم‌هاي کنترل هست، در مرکز چرخ و به صورت مجتمع طراحي مي‌گردد.
Hub Motorها داراي محبوبيت بالايي بوده و تا چند سال قبل اکثر دوچرخه‌هاي الکتريکي از اين الگو پيروي مي‌کردند.
Mid Drive Motor
به طور خيلي خلاصه بايد گفت در اين مدل از دوچرخه‌هاي الکتريکي، موتور در مرکز بدنه و در قسمت توپي تنه قرار مي‌گيرد. اين طراحي کمک مي‌کند تا علاوه بر افزايش قدرت و راندمان در مسيرهاي ناهموار و سربالايي‌ها، در مسيرهاي صاف و هموار نيز سرعت دوچرخه تا حد قابل ملاحظه‌اي افزايش پيدا کند.