ساختار موتور دیزلی

موتور ديزل

موتور ديزل: گونه اي موتور درون سوز است که در آن از چرخه ديزل براي ايجاد حرکت استفاده مي شود. فرق اصلي آن با ديگر موتور ها استفاده از احتراق در اثر تراکم است. در اين ديزل ژنراتور عمل انفجار صورت نمي گيرد، بلکه مخلوط سوخت و هوا در اثر تراکم بسيار بالا بدون جرقه زدن در موتور ديزل متراکم مي شوند و دور اصلي اين موتور ديزل بر خلاف موتور هاي بنزين سوز ??? دور/دقيقه محسوب مي گردند.
موتور ديزل، به انواع گسترده اي از موتور ها گفته مي شود که بدون نياز به يک جرقه الکتريکي مي توانند ماده سوختني را شعله ور سازند. در اين موتور ها براي شعله ور ساختن سوخت از حرارت هاي بالا استفاده مي شود. به اين شکل که ابتدا دماي اتاقک احتراق را بسيار بالا مي برند و پس از اينکه دما به اندازه کافي بالا رفت ماده سوختني را با هوا مخلوط مي کنند.
همانگونه که مي دانيد براي سوزاندن يک ماده سوختي به دو عامل حرارت و اکسيژن نياز است. اکسيژن از طريق مجاري ورودي موتور وارد محفظه سيلندر موتور مي شود و سپس بوسيله پيستون فشرده مي گردد. اين فشردگي آنچنان زياد است که باعث ايجاد حرارت بسيار بالا مي گردد. سپس عامل سوم يعني ماده سوختني به گرما و اکسيژن افزوده مي شود که در نتيجه آن سوخت شعله ور مي شود و منجر به حرکت در موتور ديزل مي گردد.
موتور ديزل نيز مانند ساير موتورهاي احتراق داخلي بر مبناهاي مختلفي قابل طبقه بندي هستند. مثلا مي توان موتور ديزل را بر حسب مقدار دفعات احتراق در هر دور گردش ميل لنگ به موتور ديزل دو زمانه و يا موتور ديزل چهار زمانه تقسيم بندي نموده و يا بر حسب قدرت توليدي که به شکل اسب بخار بيان مي گردد. يا بر حسب تعداد سيلندر و يا شکل قرارگيري سيلندرها که بر اين اساس به دو نوع موتور ديزل خطي و موتور ديزل V يا موتور ديزل خورجيني تقسيم بندي مي کردند.

فامکو ساختار موتور ديزل:
ساختار موتور ديزل تنها در سيستم تغذيه و تنظيم سوخت با موتور هاي اشتعال جرقه اي متفاوت است. بنابراين ساختارهاي بسيار مشابهي ميان اين موتور ها وجود دارد و تنها تفاوت ساختماني آنها قطعات زير است که در موتور ديزل وجود دارد و در ساير موتور هاي احتراق داخلي وجود ندارد.
پمپ انژکتور: وظيفه تنظيم ميزان سوخت و تامين فشار لازم جهت پاشش سوخت را به عهده دارد.
انژکتور ها: باعث پودر شدن سوخت و گازبندي اتاقک احتراق مي شوند.
فيلترهاي سوخت: باعث جداسازي مواد اضافي و خارجي از سوخت مي شوند.
لوله هاي انتقال سوخت: مي بايست غير قابل اشباع بوده و در برابر فشار پايداري نمايند.
توربو شارژر: باعث افزايش هواي ورودي به سيلندر موتور مي شوند.

همانگونه که اشاره شد موتور ديزل بر اساس نحوه کارکردن به دو دسته موتور هاي چهار زمانه و دو زمانه تقسيم مي شوند. ليکن در هر دوي اين موتور ها چهار عمل اصلي انجام مي گردد که عبارتند از مکش يا تنفس - تراکم يا فشار - کار يا انفجار و تخليه يا دود اما بر حسب نوع موتور ديزل ممکن است اين مراحل مجزا و يا بصورت توام انجام گيرند.

FAMCO QR Code 2010کليه حقوق اين مطلب متعلق به گروه صنعتي فامکو مي باشد. هر گونه کپي برداري از اين مطلب طبق قوانين جرايم رايانه اي پليس فتا جرم محسوب شده و توسط قوانين وزرات انفورماتيک ايران، وزارت ارشاد، بخش رسانه هاي ديجيتال برخط و پليس فتا، قابل پيگيري مي باشد.