لوله کاروگیت چیست؟

لوله ای میباشد که بر روی سطح خود دارای شیارهای موازی و خط الراس هایی میباشد. لوله کاروگیت هم میتواند از جنس استیل باشد و هم میتواند از پلی اتیلن تولید شود. برای مثال لوله کاروگیت میتواند از جنس پلی اتیلن چگالی بالا باشد و یا از جنس پی وی سی باشد.این لوله ها میتوانند روکش شوند. لوله کاروگیت در کاربردهایی مثل زهکشی میتوانند مورد استفاده قرار گیرند. لوله های کاروگیت در مواردی مورد استفاده قرار میگیرند که ویژگی هایی همچون انعطاف پذیری، استحکام و دوام مهم باشد مورد استفاده قرار میگیرند. لوله های کاروگیت سایز کوچک در مصارفی همچون زهکشی جهت حمل ابراه ها مورد استفاده قرار میگیرند و لوله های کاروگیت سایز بالاتر بعنوان کالورتها در زیر پلها و جهت حمل سیلاب ناشی از طوفانها بعنوان لوله های زهکش مورد استفاده قرار میگیرند
در واقع ویژگی انعطاف پذیری لوله های کاروگیت انها را برای یک سری متنوعی از کاربردها مناسب میسازد و بسیاری از پیمانکاران لوله های کاروگیت را به دلیل انعطاف پذیری به لوله های سفت و خشک ترجیح میدهند.در لوله ای کاروگیت هر چقدر که شکل کاروگیتی روی لوله بیشتر باشد لوله از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار خواهد بود. ساختار لوله کاروگیت دفن شده تاحدی توسط خاک اطراف لوله حمایت میشود.هر چقدر که لوله کاروگیت انعطاف پذیری بیشتری داشته باشد به همان نسبت هم طول سرویس دهی این لوله و در واقع عمر سرویس دهی ان بالاتر میرود.در مواردی که لوله قرار است در زمین مودر استفاده قرار گیرد انتخاب لوله ای که دارای عمر سرویس دهی بالایی باشد بسیار حاوز اهمیت میباشد زیرا این امر بسیار پر هزینه و وقت گیر میباشد.

معمولا عمر سرویس دهی لوله های کاروگیت ۵۰،۷۵ و حتی ۱۰۰ سال براورد میشود. توجه داشته باشید که در مواردی که لوله باید مدفون شود و شرایط محیطی را تحمل کند، مواردی است که هنگام نصب لوله باید مورد توجه قرار گیرد.در رابطه با لوله های کاروگیت ph خاک باید مورد توجه قرار گیرد. در رابطه با لوله های استیل ph خاک باید در مقدار معینی باشد و یا اینکه لوله ها باید روکش شوند به نحوی که بتوانند این مقدار ph خاک را تحمل کنند.روکش هایی که معمولا برای لوله استیل در نظر میگیرند شامل گالوانیزه کردن با زینک، الومینیوم،پلیمر و اسفالت میباشد. لوله کاروگیت پلاستیکی پلی اتیلن میتواند ph بیشتری را تحمل کندو رسانایی ندارد. لوله های پلاستیکی میتوانند به نحوی تولید شوند که قسمت بیرون انها به شکل کاروگیت باشد و قسمت داخل انها به شکل صاف و نرم باشد. لوله های کاروگیت را میتوان به طرق مختلفی به هم متصل کرد. برخی از لوله ها با اتصالاتی همچون اتصالات اسپیگات در سر لوله ساخته میشوند و بخش ها توسط واشر به هم متصل میشوند. لوله های کاروگیت میتوانند در طولهای بسیار بالا تولید شوند و به شکل کلاف به محل نصب انتقال داده شوند. برای زهکشی های سطحی لوله های سوراخ دار مورد است. سوراخها به رواناب این اجازه را میدهد که به داخل خاک مجاور نفوذ کند و در واقع این سوراخها به نحوی طراحی میشوند که اب از داخل لوله به خارج میرود اما از بیرون گرد و خاک و ضایعات وارد لوله نمیشود.