برش لوله های پلی اتیلن

در لوله گذاري با استفاده از لوله هاي پلي اتيلن، مواردي پديد مي آيد که به قطعه لوله کوتاه تر از شاخه لوله هاي موجود نياز پيدا شود.در اين موارد، بايد با بريدن قسمتي از طول شاخه موجود، قطعه لوله مورد نظر را ساخت. برش لوله بايد به طريقي انجام شود که سر لوله هاي حاصل از برش، کامل و سالم بوده و آسيبي به لوله وارد نيايد.

مقطع برش لوله، بايد کاملاً عمود بر محور لوله باشد. (براي برش لوله، نبايد از اره دندانه درشت اره نجاري استفاده کرد استفاده از اره دستي دندانه ريز )آهن بر، فقط براي برش لوله هاي پلي اتيلن تا قطر ??? ميليمتر مجاز است) براي برش لوله هاي بزرگتر، بايدحسب مورد، از ماشين ها و ابزارهاي مخصوص برش لوله هاي پلاستيکي استفاده شود. هنگام برش، براي ثابت نگهداشتن لوله، نبايد از گيره استفاده شود، زيرا عمل گيره، باعث جمع شدن لوله و آسيب جداره آن در محل گيره مي شود.در کار با ماشين برش با ابزار مخصوص لوله پلي اتيلن، لازم است دستورالعمل و توصيه هاي سازنده تجهيزات مزبور درباره نحوه استفاده از اين تجهيزات و نکات ايمني، کاملاً رعايت شود. لوله و اتصالات پلي اتيلن

براي برش لوله، بايد از دستگاه هايي استفاده شود که حداقل براده و تراشه را در محل ايجاد کند. پس از اتمام برش، لازم است با استفاده از سوهان مناسب، سطح برش را کاملاً مسطح کرده و تمام براده و تراشه را جدا کرد تا آماده براي جوش لب به لب شود.

?- تميز کردن لوله و متعلقات

قبل از نصب، داخل و خارج سر ساده هر يک از شاخه هاي لوله و سر متعلقات، بايد با پارچه خشک و کاملاً تميز شود.

?- نصب لوله و متعلقات

پيمانکار موظف است با رعايت کليه موارد قبلي، لوله هايي که بايد داخل ترانشه نصب شوند را به تعداد شاخه و در اقطار مورد نياز و حسب مورد، متعلقات مربوط را با نظر و تأييد مهندس مشاور تعيين کرده و در کنار ترانشه، به ترتيبي که بايد نصب شوند، ريسه نمايد.اتصالي هاي جوشي لب به لب لوله ها و متعلقات بايد در خارج ترانشه انجام شود. براي تأمين اين منظور، بايد پيمانکار الوارهايي به ضخامت، عرض و طول مناسب به تعداد کافي تهيه کرده و در کارگاه آماده داشته باشد. اين الوارها، بايد به فواصل معين روي ترانشه و در جهت عمود بر امتداد ترانشه، به نحوي گذاشته شوند که کاملاً در يک تراز باشند. سپس، شاخه لوله هاي پلي اتيلن را که قرار است به يکديگر جوش داده شوند، بايد به صورت آزاد روي اين الوارها، به صورتي گذاشته شوند که محور هر دو شاخه لوله در محل اتصال در يک امتداد بوده و زير هر شاخه لوله، تعداد کافي الوار به فواصلي قرار داده شود که مانع از انحناي شاخه لوله بر اثر وزن خود گردد. ابعاد، تعداد و فواصل الوارها، بستگي به قطر، طول و وزن شاخه لوله هايي خواهد داشت که قرار است در مسير مورد نظر نصب شوند. در هنگام انتقال لوله و متعلقات به روي الوارهاي مذکور، بايد دقت شود که هيچ گونه مواد زايد، داخل لوله و متعلقات نشده باشد.پس از اينکه هر شاخه لوله و هر يک از متعلقات در جاي خود روي الوارها گذاشته شد، بايد بلافاصله مورد بازديد قرارگرفته و اطمينان حاصل گردد که داخل لوله تميز و عاري از اشياي خارجي است.

پيمانکار مي تواند باتوجه به شرايط محلي و امکانات خود، عمليات لوله گذاري در مسير مورد نظر را به چند قطعه تقسيم کرده و تعداد شاخه لوله و متعلقاتي را که در نظر دارد در هر قطعه به يکديگر متصل کند، همراه با ابعاد، تعداد و فواصل الوارها تعيين کرده و پس از اخذ تأييد مهندس مشاور ملاک عمل قرار دهد.

عمليات اتصال به روشهاي مختلف در بند ?-?-? تشريح شده است. براي تسهيل کار با دستگاه مخصوص جوش لب به لب، پيمانکار مي تواند به طور موقت، قطعه الوار بزرگتري روي ترانشه در محل اتصال دو شاخه لوله قرار داده و دستگاه مخصوص جوش لب به لب را روي اين الوار مستقر کند.عمليات اتصال بايد از يک طرف مسير شروع شده و اتصالي ها به ترتيب، يکي پس از ديگري انجام شوند، تا تمام اتصالي لوله ها و متعلقاتي که در يک مسير نصب مي شوند، برقرار گردد.

شاخه لوله ها و متعلقاتي که به شرح فوق به يکديگر متصل و يکپارچه مي شوند، يک قطعه از خط لوله را تشکيل مي دهند که بايد به آرامي در ترانشه قرار داده شود. براي تأمين اين منظور بايد از ماشين آلات مناسب که در فواصل معيني در طول اين قطعه خط لوله قرار داده شده، استفاده شود و در مقابل هر دستگاه ماشين، قطعه خط لوله را با استفاده از تسمه اي که از زير لوله عبور کرده و به چنگک جرثقيل وصل شده، آويزان کرد. در اين حالت، جرثقيل ها لوله ها را بالا برده تا قطعه خط لوله را از الوارها جدا سازد و الوارها آزاد شوند. سپس الوارها را بايد يکي پس از ديگري از زير قطعه خط خارج نموده و با استفاده از جرثقيل، قطعه خط لوله را به آرامي درکف ترانشه قرار داد.

در صورتي که انتهاي قطعه خط لوله به تبديل پلي اتيلن فلنجي ختم نشده باشد و در نظر باشد به انتهاي شاخه لول هاي از مرحله بعدي عمليات، اتصال داده شود، نبايد انتهاي قطعه خط لوله را در داخل ترانشه قرار داد، بلکه انتهاي اين قطعه خط لوله بايد بر روي الواري که روي ترانشه گذاشته شده است، باقي بماند و عمليات اتصال قطعه بندي خط لوله، نظير قطعه قبلي انجام شود. خارج نگهداشتن انتهاي يک قطعه خط لوله به شرحي که اشاره شد، زماني ميسر است که طول قطعه خط لوله مورد نظر و قطر لوله در حدي باشد که قطعه خط لوله، انعطاف کافي براي خم شدن داشته باشد. در لوله هاي به قطر کوچک و وزن نسبتاً کم، ممکن است به جاي استفاده از ماشين، قطعه خط لوله را به کمک چند کارگر که هر يک تسمه اي را که از زير لوله عبور کرده است در دست دارند، به آرامي در داخل ترانشه قرار داد.