مولفه هایی که باعث کاهش یا افزایش قیمت دوربین مداربسته می شوند

نوع دوربين از نظر آنالوگ يا IP بودن باعث افزايش يا کاهش در قيمت دوربين مداربسته ميگردد.دوربين مداربسته
در دوربين IP به علت تکنولوژي در ساخت وکيفيت بهتر تصاوير معمولا قيمت دوربين مداربسته 1.5 تا 2 برابرقيمت دوربين آنالوگ مي باشد. اخيراً با ورود تکنولوژي هاي جديد مثل HD و AHD که تصاوير مثل دوربين هاي IP با واحد سنجش مگاپيکسل مقايسه مي گردند نيز مبالغ تقريبا 1 تا 1.5 برابر دوربين هاي آنالوگ مي باشد که خود گوياي کيفيت تصوير و به روز بودن تکنولوژي استفاده شده در اين محصولات مي باشد.
تمام مولفه هايي که در ادامه به آنها اشاره خواهيم کرد در دوربين مداربسته آنالوگ و دوربين IP شرايط يکساني دارند و مشترکاً باعث افزايش يا کاهش در قيمت نهايي مي گردند.

آموزش دوربين مداربسته
بخش اول- دوربين هاي باکس BOX CAMERA
اين نوع دوربين ها همانطور که از نامشان مشخص است شکل مکعب مستطيلي دارند و معمولاً براي محيط هاي صنعتي و داخل ( هاوزينگ housing ) استفاده مي گردند که به نام دوربين هاي صنعتي مشهور شده اند، اين نوع دوربين هاي مدار بسته فاقد لنز بوده و بايد براي آنها لنز جداگانه تهيه نمود که به اين ترتيب قيمت آنها افزايش مي يابد.
روشي که از چند سال پيش بين توليد کنند گان دوربين مداربسته خصوصاً توليد کنند گان چيني و تايواني رواج پيدا کرده است ساخت دوربين هاي بولت بوده که لنز،پايه و کاور مخصوص فضاي داخلي و خارجي براي آنها تعبيه شده که قيمت دوربين مداربسته را حداقل تا 2.5 برابر کاهش داده است و بين افرادي که در پروژه هاي کوچک مثل ساختمانها،پارکينگ ها و واحدهاي اداري کوچک به دوربين با تعداد زياد نياز دارند در اين چند سال اخير جايگاه بالايي را در امر فروش دوربين مداربسته به خود اختصاص داده است .
پس در هر پروژه اي که براي مخاطب هزينه نقش مهمي دارد ناگزير از دوربين هاي باکس لنز دار يا بولت استفاده ميگردد که از نظر استاندارد هاي قبلي دوربين مداربسته مورد تاييد نمي باشد!

A - دوربين هاي داخلي و خارجي باکس ( outdoorو indoor )
دوربين مداربسته از نظر جايگاه نصب نيز باعث کاهش يا افزايش قيمت در توليد مي شوند عموماً دوربين هاي که در محيط هاي خارجي يا داخل محل هاي که در عبور مستقيم گرد و خاک باران و رطوبت و سرما و گرما هستند بايد داراي محفظه پروتکشن مناسب باشند که براي اين گونه دوربين(IP65,66,67) باکارايي هاي مختلف قابل استفاده هستند.
در دوربين هاي مداربسته باکس با پروتکشنهاي(IP65,66,67)معمولا مبالغ بيشتر از آن دسته دوربين هاي مي باشد که براي محيط هاي indoor ساخته ميشوند.

B- دوربين هاي باکس ديد در شب INFRARED BOX CAMERA
دوربين مداربسته
مورد استفاده اين دوربين ها براي محيط هاي که نورکافي براي ضبط تصاوير ندارند مي باشد که با استفاده از LED هايي که دور لنز يا پايين محفظه هاوزينگ نصب ميگردد قيمت اين نوع کالا بالاتر مي رود و تعداد LED مصرف شده در اين کالا نيز خود براي افزايش دوربين مداربسته نقش مهمي ايفا ميکند.

C – لنز ثابت و متغير دوربين هاي باکس FIXED LENS or VARIFOCAL LENS
دوربين هاي باکس مجهز به دو نوع لنز بوده که مدل ارزان تر اين لنزها فيکس مي باشد . اين لنز بر اساس زواياي از قبل تعيين شده مشخص مي گردد و هيچ تغييري در زواياي آن صورت نمي گيرد و بصورت ثابت استفاده مي شود .
لنز هاي متغير يا وري فوکال لنز هايي ميباشند که قابليت تغيير در زوايا و تنظيم مجدد را بصورت مکانيکي در خود داشته و به علت اين عملکرد از لنز فيکس گران تر ميباشد.