سوالات متداول در مورد پلی اتیلن

پلي اتيلن چيست و برخي ا ز کاربردهاي آن چيست؟
پلي اتيلن يک ماده ي ترموپلاستيکي است که به خانواده ي گروه پليمرها که پلي اولفين ناميده ميشوند تعلق دارد. پلي اتيلن معمولا بسته به چگالي که دارد در گروههاي مختلف بسته بندي ميشود که شامل hdpe(پلي اتيلن چگالي بالا)، mdpe(پلي اتيلن چگالي متوسط)،ldpe(پلي اتيلن چگالي پايين)LLDPE(پلي اتيلن چگالي پايين خطي) ميباشد.پلي اتيلن در يک سري متنوعي از محصولات کاربرد دارد که شامل بطري هاي شير و کيسه هاي خريد تا لوله هاي پلاستيکي داراي عملکرد بالا ميباشد.
مواد تشکيل دهنده ي پلي اتيلن يا hdpe چيست؟
پلي اتيلن ساخته شده از مواد اوليه نفتي که بعنوان هيدروکربن ها شناخته ميشوند است. مواد اوليه ها و پلي اتيلن هر دو ساخته شده از هيدروژن و کربن هستند(هيدروکربن).در امريکاي شمالي مواد اوليه معمولا گاز طبيعي است.
پليمر چيست؟
پليمر يک زنجيره ي بلندي از مولکولها ميباشد که از بخش هاي کوچکتري به نام مونومرها تشکيل شده است.poly به معناي چندتا و mere به معناي بخشها است. مونومرها معمولا مولکولهاي بسيار ساده اي هستند که از نظر شيميايي با هم ترکيب ميشوند و يا براي چندين بار پليمريزه ميشوند تا به ان ويژگي مورد نظر پليمر دست يابند.
تثبيت کننده (حرارتي ،فرابنفش)چيست؟
تثبيت کننده اي حرارتي به رزين پلي اتيلن اضافه ميشوند و توانايي انها را براي تحمل استرس هاي محيطي و طبيعي افزايش ميدهد.اتي اکسيدانها در واقع اکسيده شدن پليمر را به تعويق مي اندازند.تثبيت کننده هاي فرابنفش uv را کاهش ميدهند و پوسيدگي در برابر اشعه خورشيد را کاهش ميدهد.تثبيت کننده هاي حرارتي هم مقاومت را در برابر درجه حرارت بالا افزايش ميدهد.
کربن بلک چيست؟
کربن بلک يک ماده ي رنگي سياه است که در واقع ويژگي هاي مکانيکي را بالا ميبرد و اشعه uv را بلاک ميکند ، البته اين در صورتي است که مقادير کافي از ان به کار برده رفته باشد. در صورتي که به مقدار کافي از اين ماده استفاده شود اين امکان فراهم ميشود که لوله در روي زمين بکار برده شود.
ايا کاربرد لوله ها و اتصالات پلي اتيلن جهت مصارف اب اشاميدني امن و بي خطر است؟
پاسخ اين سوال مثبت است و پلي اتيلن معمولا در سيستم هاي اب اشاميدني مورد استفاده قرار ميگيرد و کاربرد اين لوله ها گواهي و استاندارد Applications Health Effects NSF Internationals Standards را دريافت کرده است .براي مثال NSF14 و NSF 61 نمونه هايي از اين استانداردها هستند. پلي اتيلن حتي براي ظروف مواد غذليي هم مانند بطري هاي شير و کيسه هاي پلاستيکي مربوط به مواد غذايي هم مورد استفاده قرار ميگيرد.
ASTM چيست؟
ASTM (انجمن جهت ازمايش کردن و مواد) يک سازمان مستقلي است که استانداردها را مينويسد و اين انجمن استانداردهاي گوناگوني را در زمينه هاي مختلف اعلان ميدارد.ASTM انجمني براي بيشتر استانداردها در US است و مخصوصا ان استانداردهايي که مربوط به لوله هاي پلاستيکي هستند.ASTM ازمايش کردن، ليست کردن و اجراي استانداردها را انجام نميدهدو اين مسايل توسط ساازمانهاي ديگر انجام ميگيرد.
PPI چيست؟
PPI(plastic pipe institute) يک سازمان تجاري است که اعضاي ان شرکتهاي توليدکننده پلاستيک، شرکتهاي توليد کننده،شرکتهاي توليد کننده لوله هاي پلاستيکي، فروشندگان مواد و تجهيزات مربوط به صنايع پلاستيک و مربيان و مشاورني فعال در زمينه صنعت پلاستيک ميباشند.

لوله HDPE چيست؟
HDPEمخفف پلي اتيلن چگالي بالاست و ساخته شده از اتيلن است. لوله پلي اتيلن بسيار مستحکم و انعطاف پذير ميباشد وخاصيت ضد خوردگي دارد و در برابر مواد شيميايي بسيار مقاوم است.
چه چيزي پلي اتيلن را منحصر به فرد ميکند؟
لوله هاي پلي اتيلن در اثر فرايند جوش حرارتي با هم اتصال پيدا ميکنند و اين امر منجر به يک سيستم اببندي و اتصلا بدون نشت ميگردد.