چگونه یک بیلبورد یا تابلوی تبلیغاتی طراحی کنیم ؟

آیا تاکنون تابلویی را دیده‌اید که هیچ احساسی را در شما ایجاد ننماید و یا به نظرتان کاملا مسخره بیاید در این صورت باید از خود پرسیده باشید که هدف از این هزینه انجام شده چه بوده است و یا به تابلویی برخورده باشید که طرح آن بعد از عبور از کنار تابلو همچنان در ذهنتان باقی مانده باشد و ذهن شما را به خود مشغول نماید.
یک تبلیغ خوب یک تاثیر مثبت در ذهن برجای می‌گذارد و کاملا در یادها می‌ماند و می‌توان امیدوار بود به هنگام خرید در ذهن بیننده نقش بسته باشد. یک تبلیغی که اثر منفی ایجاد می‌نماید باز هم در یاد می‌ماند. برای مثال چنانچه یک تابلویی را دیده باشید که از آن خوش‌تان نیامده باشد یا به نظرتان مسخره بیاید ، باز هم در ذهن شما نقش می‌بندد ولی با دید منفی. پس اهمیت طراحی بیش از پیش آشکار می‌شود.

طراحی بیلبورد با طراحی سایر انواع تبلیغات کاملا متفاوت بوده و شیوه و نکات مخصوص به خود دارد همانطور که دلیل نمی‌شود کسی که یک دوچرخه‌ سوار ماهر است قهرمان مسابقات فرمول یک نیز بشود. امکان ندارد که یک تبلیغ موفق روزنامه‌ای حتما یک تبلیغ موفق بیلبوردی نیز باشد ، زیرا این دو مقوله کاملا دارای شرایط مجزایی می‌باشد.
در خصوص طراحی بیلبورد به اولین نکته‌ای که باید توجه شود ، مدت زمانی است که یک تابلو در مخروط بینایی مخاطب قرار می‌گیرد که بطور معمول هر تابلو حدود هفت ثانیه دیده می‌شود. این مدت زمانی است که شما فرصت دارید توجه مخاطب را به سمت خود جلب نمایید ، پیام خود را انتقال دهید ، نام و مشخصات خود را برای او بیان کنید و در نهایت پس از عبور از کنار تابلوی شما در ضمیر او نقشی برجای بگذارید.

آیا امکان پذیر است؟

اولین هدف تابلو ، جلب توجه مخاطب است. این مهم‌ترین کاری است که تابلوی شما باید انجام دهد شما می‌توانید به شیوه‌های مختلف این کار را انجام دهید اما بهترین نصیحت خلاقیت است برخلاف کارهای رایج کاری انجام دهید.
برای انجام این کار شما سه ابزار عمده در اختیار دارید: کلمات ، تصاویر و رنگ.
مهارت شما در بکارگیری این سه ابزار و شیوه بکارگیری آنهاست که یک تبلیغ را تبدیل به یک اثر عالی و به یاد ماندنی می‌نماید. در ذیل ما قصد داریم به نکاتی پایه‌ای در خصوص شیوه استفاده از هر یک آنها بپردازیم.

کلمات

نکته اولی که باید به آن توجه خاصی داشت نوشته‌های بیلبورد است. با توجه به مدت زمان رویت یک تابلو می‌توان از هشت تا ده کلمه در یک تابلو استفاده نمود تا در مدت زمان قید شده قابل رویت باشد. نوشته‌های بیلبردها باید تاثیرگذار ، کوتاه ، جالب و ساده باشد تا به راحتی توسط رانندگانی که با سرعتی حدود ۵۰ تا ۸۰ کیلومتر در ساعت از کنار آن عبور می‌نمایند ، خوانده شود. به همین دلیل اطلاعاتی که شما بر روی بیلبرد ارایه می‌دهید ، بسیار مهم است. این اطلاعات معمولا شامل نکاتی همچون نام تجاری شما و اطلاعات مربوط به آدرس و یا شماره تلفن یا وب سایت اختصاصی شما می‌شود.
چنانچه قصد دارید از آدرس در تابلوی خود استفاده کنید ، سعی کنید به ساده‌ترین شیوه این کار را انجام دهید. می‌توانید از امکان شناخته شده در آدرس خود استفاده نمایید. مثلا جنب رستوران X . اگر تابلوی شما در نزدیکی محل کار شما واقع شده است ، سعی کنید از علاماتی جهت نشان دادن محل خود استفاده نمایید.
اطلاعات کوتاه و مفید که بتواند اشخاص را از تابلو به مراکز خرید سوق دهد. این اطلاعات به نظر من یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک تابلو می‌باشند که باید با دقت و وسواس هر چه تمام‌تر کار شود. نوشتن آگهی تبلیغاتی یک دانش و فن است که متاسفانه در ایران کمتر به آن توجه می‌شود.
متن تبلیغاتی باید بتوانید ایجاد علاقه برای خرید محصول و یا سرویس مورد نظر نماید. قصد اصلی در اینجا این است که به دور از رقابت‌های موجود فواید محصول را بیان نمایید تا به بازار خرید بگویید به چه دلیلی باید نام شما را انتخاب نمایند.
حوصله بیننده را با واقعیت‌ها سر نبرید. نه زمان کافی است و نه این کار جوابگو است به جای آنکه به خصوصیات محصول بپردازید ، فواید آنرا بیان نمایید.
بعنوان مثال به جای آنکه بگویید یک محصول تا چه حد در برابر نفوذ آب مقاوم است ، به سادگی بگویید سقف شما هرگز چکه نخواهد کرد.
به مخاطب وعده‌ای بدهید که به ازای خرید محصول به آن دست خواهد یافت: جوان‌تر ، زیباتر ، محبوب‌تر ، مورد توجه بیشتر ، آرامش ، آسایش ، سرگرمی ، سهولت در کار ، صرفه‌جویی در وقت و زمان.