چند پرکننده پلی اتیلن سبک (LDPE ) و تاثیر آنها بر خواص پلی اتیلن سبک (LDPE)

پلی اتیلن با چگالی کم(LDPE) پلاستیکی با کاربرد وسیع است. چگالی آن در محدوده 935-918 کیلوگرم بر متر مکعب و بسیا رچقرمه و انعطاف پذیر است. مصرف عمده آن در تهیه ورقه های نازک مخصوص بسته بندی است ؛ اگرچه نارسانایی بسیار خوب این ماده ، موجب کاربرد وسیع آنن در ساخت عایق الکتریکی نیز شده است. مصارف دیگر آن ، ساخت وسایل خانگی ، لوله ، بطری های یکبار مصرف و مخازن نگهداری آب سرد است.
این پلی‌ اتیلن دارای زنجیری شاخه‌دار است بنابراین زنجیرهای LDPE نمی‌توانند بخوبی با یکدیگر پیوند برقرار کنند و دارای نیروی بین مولکولی ضعیف و استحکام کششی کمتری است. این نوع پلی ‌اتیلن معمولا با روش پلیمریزاسیون رادیکالی تولید می‌شود. از خصوصیات این پلیمر ، انعطاف‌پذیری و امکان تجزیه بوسیله میکروارگانیسمها است.

چه پرکنند هایی برای LDPE می توانند به کار روند ؟
کربنات کلسیم:اگر به آمیزه ی LDPE کربنات کلسیم افزوده شود تغییرات بسیاری در قابلیت های آن به وجود می آید و اکثر خواص آن بهبود پیدا می کند.
افزودن کربنات کلسیم گرمای ویژه آن را کم و ضریب هدایت حرارتی را کاهش می دهد,هچنین راندمان تولید فرایندهای اکستروژن و قالب گیری تزریقی را افزایش می دهد.
آمیزه های دارای کربنات کلسیم پلی اتیلن سبک سختی ,سفتی,HDT پایداری در برابر لغزش و ترک آن زیاد می شود,قابلیت جوش خوردگی,چاپ روی آن و عدم چسبندگی لایه های تهیه شده از آن بهبود پیدا می کند.
ضریب جریان مذاب,جمع شدگی پس از قالب گیری ,افزایش طول,نفوذ اکسیژن و بخار آب کاهش می یابد.
کربنات کلسیم اثر زیان آوری روی اکسیداسیون نوری فیلم های LDPE ندارد و قادر است کاهش هایی را روی میزان تیتان موجود در آمیزه ایجاد نماید.
تالک/میکا:افزایش تالک و میکا به پلی اتیلن سبک,این پلاستیک را قادر می سازد بیشتر خواص مکانیکی پس از قلالب گیری آن را کهش می دهد.چسبندگی الیاف به ماتریس پلی اتیلنی به روش آماده سازی قلیایی صورت می گیرد.
آزبست:افزایش 20-40%, آزبست جهت افزایش استحکام خمشی و HDT می شود.
دوده: هنگامی که از پلی اتیلن سبک به صورت شبکه ای شده در می آید,دوده در آنجا نقش تقویت کنندگی آن ا به عهده دارد.ضمن آن که دوده پایدارکننده قوی نوری ئ افزایش دهنده هدایا الکتریکی نیز می باشد.
سیلیس :باعث افزایش HDT و بهبود خواص ضد چسندگی پلی اتیلن سبک می شود.
آلومینیوم هیدروکساید : آلومینیوم تترا هیدراید خواص تاخیر در شعله وری پلی اتیلن سبک را بهبود می بخشد.
در یک مقایسه استفاده از کربنات کلسیم تا 40% وزنی مقدار MFI را از 1.7 به 0.2 کاهش می یابد.
تاثیر هفت پرکننده معدنی بر روی خواص فیزیکی و مکانیکی پلی اتیلن سبک آورده شده است.