چرا لوله پلی اتیلن کاروگیت اسپیرال مسلح

کم کم اين نياز احساس شد که لوله هاي کاروگيت در قطرهاي بالاتر بايد توليد شوند بطوريکه بتوانند فشار بالاتر را نيز تحمل کنند. همانطور که ميدانيد توليد لوله هاي پلي اتيلن در اقطار بزرگ به علت گران بودن مواد پلي اتيلني ممکن است مقرون به صرفه نباشد و از طرف ديگر نياز به لوله هاي داراي اقطار بزرگ جهت خطوط اصلي انتقال فاضلاب و جمع اوري ابهاي سطحي روز به روز بيشتر ميشود. بنابراين بايد لوله اي توليد ميشد که هم از مقاومت نيوتوني بالايي برخوردار باشد و هم زياد سنگين وزن نباشد. در نتيجه توليد لوله هاي پلي اتيلن کاروگيت اسپيرال تقويت شده جايگزين روش قديمي شده است. در اين روش ورقهاي فولادي که در برابر خوردگي مقاوم شده اند در جداره بيروني لوله کاروگيت اسپيرال مسلح مورد استفاده قرار ميگيرند و از اين طريق منجر به افزايش مقاومت حلقوي لوله ميگردد.
در واقع ميتوان گفت لوله کاروگيت اسپيرال مسلح يک پکيج کاملا منحصر به فرد است. زيرا اين لوله ترکيبي از مقاومت در برابر خوردگي ،انعطاف پذيري پلي اتيلن با استحکام بالا فولاد است.
در خط توليد لوله پلي اتيلن کاروگيت، رزين چسبناک هر دو طرف نوار فولادي را پوشش ميدهد. در مرحله بعد لوله پلي اتيلن ديواره توپر بر روي قالب اصلي دستگاه قرار ميگيرد.نوار فولادي که در مرحله ي اول coat شده است، شکل v به خود ميگيرد. اکنون ميتوان الگوي مارپيچي يا کاروگيتي را قرار دهيد. در مرحله ي اخر هم لايه اي از پلي اتيلن نوار فولادي coat شده را پوشش ميدهد.
امروزه اين امکان براي پيمانکاران وجود دارد که لوله پلاستيکي از جنس پلي اتيلن با ring stiffness يا مقاومت حلقوي بالا را در پروژه هاي فاضلابهاي مدفون مورد استفاده قرار دهند. در لوله پلي اتيلن اسپيرال مسلح، اصلي ترين ماده جهت توليد اين لوله ها HDPE ميباشد. لايه پلي اتيلن با استيل تقويت ميشود و به اين ترتيب است که مقاومت لوله افزايش پيدا ميکند و از طرفي ديگر لايه استيل هم با لايه اي از پلي اتيلن تقويت ميشود تا در برابر خوردگي مقاوم شود.
لوله پلي اتيلن کاروگيت اسپيرال تقويت شده با استيل براي مدفون شدن در اعماق زمين، زهکشي اب سيلابها براي زمين هاي کشاورزي، سيستم هاي تخليه زهکشي اتوبانها و بسياري موارد ديگر ايده ال هستند.
از جمله ويژگي هاي لوله پلي اتيلن اسپيرال مسلح ميتوان به موارد زير اشاره کرد:

? مقاومت حلقوي بالا
? وزن سبک و نصب اسان
? ظرفيت جريان بالا
? مقاومت در برابر خوردگي و مقرون به صرفه بودن