ورود پیشرفته‌ترین دکل حفاری دریایی به خلیج‌فارس

یکی از پیشرفته ترین دستگاه‌های حفاری دریایی جهان (جک آپ) با توان سه هزار اسب بخار و به منظور توسعه فاز 19 پارس جنوبی وارد آب‌های خلیج فارس شد تا تعداد کل دکل های حفاری ایران به 145 دستگاه افزایش یابد.

به گزارش مهر، با وجود محدودیت‌های بین‌المللی و تحریم‌های خصمانه غرب، ایران امروز دوشنبه 2 اردیبهشت ماه دومین دستگاه حفاری دریایی ملکی (جک آپ) را وارد آب‌های خلیج فارس کرد.

هدایت الله خادمی با تاکید بر اینکه این دستگاه حفاری دریایی پیشرفته از سازندگان چینی خریداری شده است، گفت: به زودی فعالیت دکل دریایی سحر دو به عنوان دومین دکل دریایی ملکی صنعت نفت کشور در فاز 19 پارس جنوبی آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت حفاری شمال با تاکید بر اینکه این جک آپ دریایی از ویژگی‌های منحصر به فرد فنی و عملیاتی برخوردار است، تصریح کرد: اين دكل با قدرت سه هزار اسب بخار از توانايي حفاري تا عمق ٣٠ هزار فوت در آب های خلیج فارس را برخوردار است.

این مقام مسئول از پنج دستگاه ديزل ژنراتور و سه دستگاه پمپ گل حفاری و سيستم بالا برنده به عنوان دیگر ویژگی‌های فنی این دکل دریایی یاد کرد و افزود: 80 درصد از منابع مالی مورد نیاز برای ساخت این دستگاه حفاری با فاینانس سازندگان چینی تامین شده است.

تا پیش از ورود دستگاه حفاری دریایی سحر دو، تعداد کل دکل های حفاری خشکی و دریایی ایران حدود 144 دستگاه بود که هم اکنون تعداد این دکل ها به 145 دستگاه افزایش یافته است.

بر این اساس هم اکنون 115 دستگاه دکل حفاری خشکی و 30 دستگاه دکل حفاری دریایی و جک آپ در پروژه‌های صنعت نفت و گاز ایران مشغول به فعالیت است.