هود آشپزخانه صنعتی

گرما ، بخار ، دود و بوي حاصل از فرايند پخت و پز در آشپزخانه و آلاينده هاي محيط هاي صنعتي مي بايست به صورت تهويه مناسب دفع شوندکه براي ارائه سيستم تهويه استاندارد ، نوع آلايندگي و محيط کار بايد مشخص گردد.

مکاني که تهويه درآن صورت مي گيرد شامل دو بخش مي باشد :

1- آشپزخانه ( منازل مسکوني )
2- آشپزخانه ( رستوران ها ، هتل ها ، بيمارستان و ... ) و مکان هاي صنعتي ( کارخانه ، کارگاه و ... )
- هود هاي مورد استفاده در اين بخش کوچک بوده و ببيشتر مواقع به صورت ديواري بر روي اجاق گاز نصب مي شود و مکش هوا نيز توسط هواکش هاي برقي مخصوص تصفيه شده و به داخل آشپزخانه بر مي گردد يا از طريق کانال به بيرون هدايت مي شود.

- در اين بخش هود آشپزخانه صنعتي در فاصله مناسبي در بالاي دستگاه صنعتي يا اجاق پخت و پز در ابعاد دستگاه مورد نظر پس از کارشناسي مهندسين شرکت ساخته شده و نصب مي گردد.
در موارد آشپزخانه درون هود صافي هايي تعبيه مي شود تا از ورود چربي و مواد آلاينده به داخل کانال و دستگاه مکنده ( اگزوز فن ) جلوگيري نمايد همچنين در مورد هود هاي صنعتي و آزمايشگاهي نيز با توجه به آلايندگي و نوع فعاليت دستگاه ، فيلترهايي براي تصفيه تعبيه مي گردد.
سيستم تهويه در اين مرحله به دو صورت طراحي مي شود که فقط هواي بالاي اجاق و دستگاه صنعتي را به بيرون هدايت نمايد و يا علاوه بر ان هواي محيط کار را نيز تهويه نمايد. (هود صنعتي)

جنس مصالح مورد استفاده :
- چراغ هاي نور افکن ضد آب .
- سيم نسوز و کليد واتر پروف .
-انواع ورق استيل ، ورق آلومينيوم و آبکاري شده ، ورق گالوانيزه .
-کانال گرد و چهارگوش و کانال هاي خرطومي برزنتي ، آلومينيوم و pvc .
-قوطي هاي آهني ، قوطي استيل و قوطي آلومينيوم .
-عايق پشم سنگ ، عايق پشم شيشه و ... .
-هواکش گردان بادي ، بادزن برقي در هود آشپزخانه
-اگزوز فن ( سانتريفيوژ ) .