هدف از استفاده ترانسفورمر در برق خورشیدی ؟

در مورد استفاده از ترانسفورمر برای سیستم برق خورشیدی، باید توجه داشته باشیم که هدف استفاده از این دستگاه چیست؟
در سیستمهای برق خورشیدی جدا از شبکه، برق 220 ولت AC با فرکانس 50 هرتز و شکل موج سینوسی توسط اینورتر تولید می شود. برق تولید شده به این روش کاملاً مشابه برق شبکه بوده و قابلیت استفاده مشابه را نیز دارد ولی، دقت کنید که هرقدر توان مورد نیاز در اینورتر افزایش پیدا کند، شدت جریان برق DC گرفته شده از باتریها نیز افزایش خواهد یافت. در مورد سوال دوم، اگر میزان تولید برق توسط پنل خورشیدی  به اندازه ای باشد که جوابگوی مصرف (شارژر یا اینورتر) باشد می توان تنها به برق حاصل از پنلها اکتفا نمود ولی معمولاً به دلایل زیر این کار را انجام نمی دهیم:
1- فرض کنید شما به مدت 1 ساعت در طول روز نیاز به 1 کیلووات ساعت انرژی دارید. اگر بخواهیم این میزان انرژی را مستقیماً از پنلها دریافت کنیم باید میزان 1000 وات به اضافه افت سیستم و تلفات اینورتر و ... پنل خورشیدی نصب کنیم. هرچند این موضوع نیز تنها برای ساعات کوتاهی از روز که حداقل تابش 1000 وات بر متر مربع وجود داشته باشد صادق خواهد بود.
بجای این کار، اگر 6 ساعت تابش داشته باشیم، می توانیم با یک ششم پنل مورد نیاز در طول ساعات روز انرژی مورد نیاز را تامین و در باتری ذخیره کرده و در طول 1 ساعت استفاده کنیم.
2- در صورتی که مستقیماً از پنل خورشیدی برای تامین برق استفاده نماییم، با شدت و ضعف یافتن تابش خورشید، برق خروجی نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. استفاده از باتری باعث وجود منبع یک نواخت و قابل اعتماد تری در سیستم خواهد شد.