مقایسه شارژ کنترلر خورشیدی و بادی

تفاوت اساسی توربین بادی و پنل خورشیدی در نوع برق تولیدی انهاست . برق AC تولید شده توسط توربین بادی با توجه به اینکه سرعت باد ثابت نیست پس سرعت گردش روتور هم متغییر است در نتیجه فرکانس برق تولیدی نیز متغییر است پس بعضی از توربین های بادی برق تولیدی را توسط یکسوکننده ها (Rectifier) به برق DC تبدیل می کنند و در برخی موارد می توان خورجی یکسو شده را مستقیم به باتری ها وصل کرد ولی حتما باید یک حفاظتی برای over charge (شارژ زیاد) قرار داد . شارژ کنترلر خورشیدی همانطور که در بخش شارژ کنترلر بحث شد زمانی که باتری ها به حد شارژ کامل رسیدند جریان شارژ را قطع یا در حد جریان Float نگه می دارد . اما شارژ کنترلر بادی زمانی که باتری ها به شارژ کامل رسیدند نمی تواند جریان را صفر کند و مجبور است جریان را به یک Dump Controller بفرستد . دلیل اینکه نمی توان جریان شارژ توربین بادی را قطع کرد این است که اگر توربین بادی را بدون بار یا مصرف کننده ( no load ) قرار دهیم امکان دارد سرعت گردش پره های توربین و رتور به حدی برسد که به سیستم اسیب وارد شود .پس زمانی که باتری ها نیاز به شارژ دارند توان خروجی از توربین صرف شارژ باتری ها می شود و زمانی که باتری ها در شارژ کامل هستند توان توربین به Dump controller فرستاده می شود تا توان خروجی از توربین صفر نشود و توربین بدون بار نباشد .بیشتر شارژ کنترلر های بادی خودشان یکسوساز دارند و نیاز به داشتن توربین با خروجی یکسو شده یا DC نیست و همچنین بیشتر این شارژ کنترلر ها مدار Dumping را نیز دارند و نیاز به مدار Dumping نیست. باید به این نکته توجه کرد که Dump controller اصلاً برق AC توربین را نمی بیند و فقط با برق AC کار می کند .تفاوت دیگر شارژ کنترلر های خورشیدی و بادی در بازه ولتاژ ورودی انهاست. بگذارید با یک مثال بهتر توضیح بدم، مثلاً ولتاژ باتری های سیستم ما 12 ولت است پس ولتاژ پنل ها (همه ی پنل ها از 10 وات گرفته تا 300 وات ) هم بین 0 تا 20 ولت تغییر می کند پس شارژ کنترلر خورشیدی رنج تغییر ولتاژ رو از 0 تا 20 ولت در نظر می گیرد ولی در یک سیستم بادی ولتاژ از 0 تا 100 ولت قابل تغییر است . پس مشاهده میکنید که اگر ما در یک سیستم بادی از یک شارژ کنترلر خورشیدی استفاده کنیم سیستم دچار مشکل می شود .
در اخر برای جمع بندی می توان گفت تفاوت شارژ کنترلر بادی و خورشیدی در این است که :
•    توان خروجی شارژ کنترلر خورشیدی را می توان صفر کرد و برای سیستم هیچ مشکلی پیش نمی اید و فقط ولتاژ سیستم به حد ولتاژ مدار باز می رسد و جریان صفر می شود ولی در شارژ کنترلر بادی اگر توان خروجی سیستم صفر شود بدلیل بی بار شدن توربین سرعت پره های توربین زیاد شده و امکان صدمه دیدن توربین وجود دارد
•    بازه تغییرات ولتاژ در سیستم بادی خیلی بیشتر از سیستم خورشیدی است پس شارژ کنترلر بادی باید با شارژ کنترلر خورشیدی متفاوت باشد .