مزایای لوله های پلی اتیلن آبرسانی

1ـ قابليت اتصال آسان
2ـ انعطاف پذيري بالا
3ـ نصب آسان و کم هزينه
?ـ عمر طولاني، دوام و کاهش هزينه ها
? ـ مقاومت در مقابل خوردگي و اثر مواد شيميايي
?ـ کاربرد آسان
7ـ ضريب اصطکاک کم پلي اتيلن و ثابت بودن آن در طول کاربرد

مقايسه با ديگر انواع مواد:
امروزه لوله هاي پلي اتيلني جايگاه خود را در کاربردهاي تحت فشار به خوبي يافته اند. اين مسأله خصوصاً در مواردي که قطر لوله مورد نظر کمتر از ??? ميليمتر است به خوبي قابل مشاهده است. زيرا کارفرمايان و مشاورين پروژه ها اغلب با در نظر گرفتن هزينه مواد اوليه و خصوصيات مورد نظرشان از لوله به اين جمع بندي مي رسند که لوله هاي پلي اتيلني بهترين انتخاب ممکن در مقايسه با ساير انواع لوله هستند.

اما با افزايش قطر لوله خطوط انتقال، اکثر مشاورين با در نظر گرفتن تنها قيمت مواد ، به اين نتيجه مي رسند که استفاده از پلي اتيلن غير اقتصادي بوده و بيشتر به سراغ چدن داکتيل مي روند.

در واقع چدن داکتيل رقيب اصلي پلي اتيلن در سايزهاي بالا بوده و مشاورين تنها در صورت وجود شرايط ويژه به سراغ پلي اتيلن مي روند. علي رغم تفکر حاکم بر بازار، بايد به اين نکته تأکيد داشته باشيم که صرف توجه به قيمت بالاتر پلي اتيلن نسبت به چدن در لوله هاي با سايز بالا، در بسياري از موارد صحيح نبوده و بايد مسائل ديگري نيز نظير هزينه هاي نصب ، اتصال ، نگهداري و تعمير و … در انتخاب جنس لوله مدنظر قرار گيرد.
با در نظر گرفتن خواص بي نظير و منحصر به فرد پلي اتيلن که قبلاً ذکر شده است، هر مصرف کننده‌اي به اين نتيجه خواهد رسيد که در فشار کاريهاي کمتر از ?? بار بهترين انتخاب پلي اتيلن است.

لوله هاي پلي اتيلن بطور کلي دو نوع ميباشند:
?? لوله هاي پلي اتيلن تک جداره
?? لوله هاي پلي اتيلن دو جداره

در رابطه با مزايا و خصوصيات لوله هاي پلي اتيلن تک جداره تا حدي در بالا صحبت شد و در ادامه به بحث درباره لوله هاي دوجداره که محصول توليدي اين شرکت ميباشد ميپردازيم :
لوله هاي پلي اتيلني دوجداره اسپيرال براي کاربرد در شبکه هاي بدون فشار (ثقلي) طراحي شده اند و حداکثر فشار طراحي آنها ??? bar مي باشد. اين لوله ها با اين تفکر ايجاد شده اند که در عين بالا بودن مقاومت حلقوي لوله (يکي از مهمترين پارامترهاي طراحي در لوله هاي مدفون و تحت بار) از وزن پايينتري نسبت به لوله هاي تک جداره برخوردار باشند.
از آنجاييکه مقاومت حلقوي تابعي از شکل جداره لوله است ، طراحي جداره به صورت مقاطع مستطيل شکل بوده که اين باعث افزايش مقاومت حلقوي مي شود. به واسطه تکنولوژي خاص توليدي شرکت آلماني Bauku ، اين لوله ها تا سايز ???? ميليمتردر اين شرکت با کيفيت بسيار بالا و مطابق با تمام استانداردها قابل توليد ميباشد . توليد و بکارگيري لوله‌هاي دو جداره اسپيرال براي شبکه‌هاي انتقال و توزيع آب و فاضلاب ، بدون شک يکي از پيچيده ترين فرآيندها در صنعت پلي‌اتيلن است.

متأسفانه در کشورما به دليل محدويت فرآيند منطقي جهت انتقال دانش فني مورد نياز براي طراحي و توليد اين لوله ها ، آگاهي کمتري از ويژگي‌هاي اين محصول وجود دارد. به همين دليل، واحد مهندسي و فروش شرکت تدبير نوين سازان TNS) ) با تطابق دهي ويژگي‌هاي فني و مهندسي محصولات اسپيرال خود ، با مشخصات ارائه شده از طرف متقاضيان ، مشاوه اي مطمئن در خصوص انتخاب بهترين مدل جهت بهترين کارائي ارائه مي دهد که کليه عوامل مؤثر بر طراحي و استفاده از محصولات اسپيرال مدفون در خاک را بر اساس استاندارد‌هاي روز کارگذاري لوله‌هاي پلي‌اتيلن، ويژگي‌هاي خاک محيط، شاخص‌هاي رفتار مکانيکي لوله‌هاي پلي‌اتيلن در قطرهاي بالا را در بر ميگيرد .

استانداردهاي لوله هاي دوجداره:
از جمله استانداردهاي بسيار مهم ميتوان به موارد ذيل اشاره نمود :
??EN 13476 : استاندارد توليد
?? DIN 16961 : استاندارد توليد
?? DN ,EN1610: استاندارد نصب و تست
?? ATV A 127 E : استاندارد مقاومت مربوط به فاضلاب و سيستم هاي آبي
?? ATV A 110 : استاندارد محاسبات هيدروليکي
?? AVS 2207 , 2209 : استاندارد مربوط به جوشکاري مخصوصا جوش اکستروژن

کاربردها:
لوله و اتصالات پلي اتيلن دوجداره اسپيرال داراي کاربردهاي گوناگون و متنوعي است که از آنها مي توان به استفاده در خطوط انتقال فاضلاب، آبگيرها و آبريزهاي درون دريا، ترميم خطوط انتقال فاضلاب قديمي (relining)، ساخت منهول، ساخت آبرو (پل)، ساخت مخازن نگهداري مواد شيميايي و تانکهاي سپتيک، ايجاد معابر غير هم سطح زمين و کاربردهاي خاص ديگرپرداخت که در ادامه به توضيح در مورد برخي از موارد فوق مي پردازيم .

آدمرو (منهول):
آدمرو (منهول) گودالي است که تأسيسات زير زميني (مثل شبکه هاي فاضلاب، کابلهاي مخابراتي و …) را به سطح زمين متصل مي کند و توسط آن امکان دسترسي به اين تأسيسات جهت هرگونه عمليات ميسر مي شود. اين گودال بايد به اندازه کافي بزرگ باشد تا امکان حرکت يک انسان درون آن فراهم شود.
مهمترين کاربرد آدم‌روها را مي‌توان ايجاد ايستگاههاي دسترسي به نقاط مختلف شبکه‌هاي جمع‌آوري و انتقال فاضلاب دانست که امکان بازرسي خطوط، تهويه طبيعي و نيز تعمير و نگهداري خطوط فاضلاب را فراهم مي‌آورد. پراستفاده ترين نوع منهول، منهولهاي پلي اتيلني هستند که در کاربردهايي نظير موارد زير استفاده مي شوند:

ـ انتقال فاضلاب
ـ جمع آوري و انتقال آبهاي سطحي از مناطق آلوده
ـ استفاده در واحدهاي شيميايي
ـ تعمير و بازسازي منهولهاي فرسوده
ـ محافظت کننده شيرآلات
مقايسه منهولهاي مختلف:
به طور کلي بر اساس جنس، سه نوع منهول وجود دارد: آجري، بتني و پلي اتيلني. امروزه به دليل داشتن خواص منحصر به فرد، در اکثر موارد از منهولهاي پلي اتيلني استفاده مي شود.

مخازن پلي اتيلن:
پلي اتيلن ماده اي است که از لحاظ شيميايي غير فعال بوده و با مواد ديگر واکنش نمي دهد. اين خصوصيت باعث مي شود براي نگهداري موادي نظير آب آشاميدني که مسائل بهداشتي و زيست محيطي نظير عدم تغيير بو و مزه و خصوصيات (با گذشت زمان) براي آنها بسيار مهم است.

مخازن پلي اتيلني بهترين گزينه باشند. مخازن پلي اتيلني به علت مقاومت مناسب در شرايط جوي مختلف و انعطاف پذيري از دوام بالايي برخوردار بوده و زمان کاربري مفيد نسبتاً طولاني دارند. خصوصاً در مواردي که نياز به مدفون نمودن تانک مورد نظر وجود دارد (نظير تانکهاي سپتيک) انعطاف پذيري پلي اتيلن مقاومت آن را در مقابل فشار ها و نيروهاي اعمالي بالا مي برد. به علاوه، به علت خاصيت ضد خوردگي پلي اتيلن، تانکهاي سپتيک پلي اتيلني در زمينهاي مرطوب از دوام بسيار بالايي برخوردار هستند