فناوری دوربین های مداربسته در شب

تمامي سيستمهاي ديد شبانه تصوير بهبود يافته الكترونيكي تهيه مي كنند . يك سيستم ديد در شب مانند ساير سيستمهاي روزانه ، داراي المان اپتيكي همچون لنز ، منشور و آيينه بوده و در كنار هم با در نظر گرفتن اصول اپتيكي خاص خود طراحي و بكار گرفته شده اند .

علاوه بر اينها از عنصري بنام سلول تقويت تصوير در دوربينها بكارگيري شده است . اين عنصر مي تواند امكان مشاهده تصوير را در تاريكي حدود چند هزارم لوكس ( شرايط نور ماه و ستاره ) فراهم نمايد

در قلب هر سيستم شبانه ابزاري بنام لامپ تشديد كننده نور وجود دارد كه به آن (Light Intesifier Tube ) مي گويند . اين لامپ نور موجود را جمع كرده ( بعضي اوقات نور مرئي و بعضي اوقات نور مادون قرمز ) و نور را به انرژي الكتريكي تبديل مي كند . اين الكتريسيته خيلي كم سپس تقويت شده و تصوير يك صحنه را براي ما نشان مي دهد . مقابل لامپ ( محلي كه تبديل نور به الكتريسيته انجام مي شود ) فتو كاتد ناميده مي شود . ( قطر فتوكاتد در دوربين ديد در شب 25 ميليمتر است )

تمامي سيستمهاي ديد شبانه تك رنگ هستند . به عبارت ديگر رنگهاي گوناگون را نشان نمي دهند و تصاوير را به رنگ سبز تيره نشان مي دهند . علت انتخاب اين رنگ بدليل اين است كه چشم انسان نسبت به اين رنگ حساسيت بيشتري دارد .

2-دوربينهاي مدار بسته ديد در شب (Night Vision System )
شيوه كار دوربينهاي ديد در شب در نتيجه داشتن محدوده اي از نور ، مانند نور مهتاب و ستاره درحالت(Passive ) و يا نور مادون قرمز ( در حالت (Active مي باشد . اين نور كه از فوتونها ساخته شده است در يك لامپ فوتوني جمع شده و از آنجا فوتونها به الكترون تبديل مي شوند . سپس الكترونها به واسطه الكتريسيته و فرايند شيميايي ، مقدار بسيار بزرگي تقويت مي شوند . الكترونها بعد از آن بسوي يك پرده فسفري جهت نمايان شدن تصوير پرتاب شده و ما مي توانيم از ميان عدسي چشمي دوربين ، تصوير تشكيل شده را كه به رنگ سبز مي باشد مشاهده نماييم . ساختمان داخلي يك نمونه دوربين در شكل ذيل نشان داده شده است. (نسل اول )
براي آموزش دوربين مدار بسته به اين لينک مراجعه نماييد