سپتیک تانک پلی اتیلن

در تصفیه انواع فاضلابها به خصوص فاضلابهای بهداشتی از سپتیک تانک بصورت گسترده ای استفاده می شود. سپتیک تانک یک واحد پیش تصفیه است که باعث کاهش بار آلودگی فاضلاب به میزان 30-25 درصد می شود. فرآیندهای فیزیکی و بیولوژیکی اصلی ترین فرآیندهایی هستند که در سپتیک تانک باعث تصفیه فاضلاب می شوند. این فرآیندها عمدتا شامل ته نشینی، شناورسازی و فرآیندهای بی هوازی بیولوژیکی بوده که هرکدام بخشی از بار آلودگی را کاهش می دهند.
سپتیک تانک یکی از روشهای نخستین بین روشهای گوناگون تصفیه فاضلاب میباشد که توانایی کاهش آلودگی فاضلاب تا بیش از 50 درصد را داراست و در بسیاری از موارد با توجه به شرایط زیست محیطی میتواند روشی مناسب و مقرون به صرفه در پروژه ها مورد استفاده قرار گیرد.
از نظر ساختمان می توان گفت سپتیک تانک پلی اتیلن مخزنی است که توسط حداقل یک دیواره به دو بخش نامساوی تقسیم شده است. در بخش اول در سپتیک تانک پلی اتیلنی مواد و ذرات درشت ته نشین شده و در کف مخزن پلی اتیلنی انباشته می شوند. چربی ها و روغن های شناور نیز بر روی سطح مایع درونسپتیک تانک پلی اتیلنی تجمع می نمایند.
میکروارگانیسم های موجود در فاضلاب در شرایط بی هوازی بخشی از مواد آلاینده را تجزیه نموده و باعث کاهش بار آلودگی فاضلاب درون سپتیک تانک می گردد. دیواره تعبیه شده بین ناحیه اول و دوم سپتیک تانک پلی اتیلن باعث ممانعت از عبور مواد ته نشین شده و چربی های شناور ناحیه اول به ناحیه دوم می گردد.
بدین صورت پساب زلال شده درون سپتیک تانک پلی اتیلن به بخش دوم منتقل شده و در نهایت پساب سپتیک تانک از طریق یک لوله خروجی از مخزن سپتیک تانک بیهوازی خارج می گردد. پساب خروجی معمولاً وارد چاه جذبی می گردد.
از سپتیک تانک همچنین جهت پیش تصفیه، تصفیه بیهوازی فاضلاب، متعادل سازی و یا ایستگاه پمپاژ فاضلاب استفاده می شود.
اجزای مهم هر سپتیک تانک عبارتند از:
1.سیستم ورودی فاضلاب: شامل لوله و بافل (میانگیر) ورودی است.
2.مخزن اولیه سپتیک تانک: که بیشترین حجم سپتیک تانک را به خود اختصاص داده و معمولا 70-60 درصد حجم کل سپتیک تانک مربوط به این بخش است.
3.دیواره جداکننده: که باعث جلوگیری از ورود لجن و چربی و روغنهای شناورشده به مخزن زلال سازی می شود.
4.مخزن زلال سازی: این مخزن تقریبا 30 درصد حجم کل سپتیک تانک را شامل شده و در آن فاضلاب عاری از مواد قابل ته نشینی و شناوری تجمع می یابد.
5.خروج بیو گاز (تهویه): از طریق این مجرا گازهای تولید شده ناشی از فرآیندهای بی هوازی تصفیه فاضلاب که عمدتا متان است از سپتیک تانک خارج می گردد.
6.سیستم خروجی فاضلاب: شامل بافل و لوله خروجی سپتیک تانک می باشد.