زمینه های استفاده برای موتور دیزلی

تمایز موتور دیزل در نوع اشتعال نهفته است. در حالی که موتور های بنزینی از احتراق جرقه استفاده می کنند ، موتور دیزلی به کار فشرده سازی و احتراق برای اشتعال تلاش می کند . در موتور دیزل ، هوا به داخل موتور کشیده شده و در معرض فشرده سازی بالایی قرار می دهد. در موتور دیزلی دمای حاصله بسیار بالاتر از درجه حرارت به دست آمده در یک موتور بنزینی است. در این وضعیت به راحتی سوخت مشتعل می گردد.

با توجه به موارد ذکر شده می توان نتیجه گرفت نسبت فشرده سازی یک موتور دیزل در نسبت 14:01 تا 25:1 است ، در حالی که در یک موتور بنزینی در نسبت تراکم بین 8:1 و 12:1 می باشد .
موتور دیزل سوخت را از طریق انژکتور به داخل موتور می کشد در حالی که موتور بنزینی از طریق کاربراتور این عمل را انجام می دهد که موتور دیزل تنها هوا را متراکم می سازد در حالی که موتور بنزینی ترکیب هوا و سوخت را تراکم می سازد.
حرارت لازم برای موتور دیزل برای شرایط هوایی سرد از طریق گرمکن ارائه می شود.

موتور دیزلی با توجه به نوع عمل به دو چرخه یا چهار چرخه تقسیم می شود. سیستم خنک کننده در موتور دیزل به دو نوع صورت می پذیرد :
1. موتورخنک شونده با هوا
2. موتورخنک شونده با مایع خنک کننده (آب و ترکیبات ضد یخ – ضد جوش )
استفاده از مایع خنک کننده برای مصارف دیزل ژنراتور برای موتور دیزلی بسیار مناسب است .

مزایای استفاده از یک موتور دیزل
به دلایل زیر موتور دیزل در مقایسه با موتور بنزینی بسیار کارامد تر می باشد :

1. موتورهای دیزلی مدرن بر معایب مدل های قبلی خود از جمله سر و صدای بالاتر و هزینه های نگهداری غلبه نموده اند. آنها در حال حاضر آرام و نیاز به نگهداری کمتری دارند قابل توجه است که موتور دیزلی با سوخت گازوئیل در مقایسه با موتورهای دیزل گازی از لحاظ هزینه های نگهداری ارزان تر و همچنین توان بالاتری را دارا می باشند.
2. قابل اعتماد تر و استهلاک کمتری دارند .
3. هیچ جرقه به عنوان سوخت مشتعل خودکار وجود ندارد.عدم وجود شمع و یا سیم جرقه هزینه های نگهداری را کاهش می دهد.
4. هزینه سوخت به ازای هر کیلووات تولید سی تا پنجاه درصد کمتر از سایر موتور ها است.
زمینه های استفاده برای موتور دیزلی
موتور دیزل معمولا به عنوان موتور مکانیکی در کنار ژنراتور برق به عنوان دیزل ژنراتور استفاده می شود. استفاده گسترده آنها در لوکوموتیوها ، تجهیزات ساختمانی ، خودرو ، و تعداد بیشماری از کاربردهای صنعتی است .
قلمرو آنان تقریبا در تمام صنایع گسترش یافته است و می توان به صورت روزانه مشاهده نمود از جمله کاربرد در دیزل ژنراتور ، موتور دیزل صنعتی ، کشاورزی ، ساختمانی ، دریایی ، استخراج معادن ، بیمارستان ها ، جنگلداری ، ارتباطات راه دور ، معادن ، و... مهمترین کاربرد موتور دیزل در زمینه تولید برق اضطراری ، از دیزل ژنراتور است.

دیزل ژنراتور ها ، از مجموعه مولد های برق می باشد که در تعداد بیشماری از موسسات صنعتی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرد.
از دیزل ژنراتور برای مصارف کوچک ، مانند استفاده در خانه ها ، و همچنین برای مصارف بزرگتر مانند استفاده در کارخانجات صنعتی ، بیمارستان ها ، و ساختمان های تجاری اشاره نمود.
آنها هم می تواند منابع قدرت نخست و یا منابع قدرت آماده به کار( standby/back-up power ) می باشد. دیزل ژنراتور در مشخصات و اندازه های مختلف قابل دسترس هستند. دیزل ژنراتور در رنج 5 - 30KW هستند به طور معمول در خانه های و زمینه های کوچک استفاده می شود. کاربردهای صنعتی، طیف وسیع تری از رتبه های قدرت 30 کیلووات تا 6 مگاوات در سراسر جهان استفاده می شود. دیزل ژنراتور برق تک فاز برای استفاده در منزل، کافی است. دیزل ژنراتور برق سه فاز در درجه اول برای مصارف صنعتی استفاده می شود.