رزین پلی اتیلن چیست؟

رزین پلی اتیلن به مجموعه ای از گازها و مایعات اطلاق میشود که از زنجیره ای از مونومرهای اتیلن ساخته شده اند و در واقع مولکولهای کوچکی هستند که در قالب الگوهای تگراری با هم ترکیب میشوند تا یک مولکول بزرگتر به نام یک پلیمر را شکل دهند. اگرچه ماده واقعی رزین پلی اتیلن است اما این ماده را اغلب تحت بیشتر شرایط پلی اتیلن مینامند.رزین پلی اتیلن در واقع یک نوع از ترموپلاستیک است که مصارف گوناگونی شامل بسته بندی، اسباب بازی ها، کیسه های خرید، لوله های گاز، شلنگها، لوله کشی و در اجزا ماشینها بکار میرود.
اتیلن یک هیدروکربن با ترکیب شیمیایی C2H4 است و رزین پلی اتیلن دارای فرمول شیمیایی C2nH4n+2 است و این فرمول شامل تعداد مونومرهایی است که در طول فرایند بسپارش با هم ترکیب میشوند تا یک زنجیره را شکل دهد. فرایند بسپارش اتیلن را تبدیل به رزین پلی اتیلن مینماید. دو نوع رزین وجود دارد شامل رزین طبیعی و رزین مصنوعی است.رزین طبیعی در واقع یک هیدروکربن است که توسط بسیاری از گیاهان ترشح میشود و همانطور که از نام الیاف مصنوعی مشخص است این الیاف طی یک فرایند esterification تولید میشود. این دو واقع یک فرایندی است که یک الکل و یک اسید را درگیر میکند که یک ترکیب هیدروکسیل به نام ester را تولید میکند. هم رزین های طبیعی و هم رزین های مصنوعی هر دو دارای ویسکوزیته بالایی هستند و هر دو این قابلیت را دارند که در درجه حرارت معینی سفت و سخت شوند.
رزین پلی اتیلن از تنوع بسیار خوبی برخوردار است که دارای عناوین مختلفی همچون HDPE, LDPE,VLLDPE و ......هستند که این رزینها بسته به درجه ی چگاالی انها متفاوت هستند.رزین های پلی اتیلن بعلت چنین تنوعی در بسیاری از صنایع مختلف و همچنین در زندگی روزمره ما کاربردهای بسیار فراوانی دارند. در طی فرایند تولید رزین با فشار معین و در درجه حرارت معینی به داخل ماشین تزریق میشود.علامت PE که معمولا بر روی ظروف یا پلاستیکها میبینیم نشان دهنده ی این امر است که این محصول از رزین پلی اتیلن ساخته شده است و علامت سه پیکان یا سه فلش نشان میدهد که این مواد پلاستیکی قابل بازیافت هستند.بیشتر محصولات ساخته شده از پلی اتیلن اغلب در نهایت در محلهای دفن زباله قرار میگیرند و یا در اقیانوسها ریخته میشود و با توجه به حجم مصرفی پلی اتیلن در حدود ۶۰ ملیون تن در سرتاسر جهان این مساله باید مورد توجه قرار گیرد.