بررسی نقش کارواش‌ها در بحران کم آبی بیرجند

وجود 90 کارواش در بیرجند و حکایت 18 هزار لیترآب شربی که روزانه مصرف می‌شود/ مدیرکل آب و فاضلاب شهری: زیرساختی برای جداسازی آب کارواش از صنعت و شرب نداریم.

90 کارواش در بیرجند وجود دارد که روزانه متوسط 18 هزار لیتر آب شرب در این کارواش ها مصرف می شود.
به گزارش خبرنگار خاورستان، اگر بخواهیم برگی از پرونده مصرف بی‌رویه آب را با توجه به بحران کمبود آب بیرجند بررسی کنیم، یکی از سرنخ‌های این گره، به کارواش‌ها می‌رسد.
کارشناسان حوزه آب همیشه این صنف را در مصرف بی رویه آب نشانه گرفته‌اند آن هم به علت استفاده از آب شرب در شستشوی خودروها؛ این مسئله در شرایطی مطرح می‌شود که خراسان‌جنوبی این روزها با بحران آب مواجه است.
اما اینکه به‌راستی کارواش‌ها چه میزان آب مصرف کرده و چرا از آب شرب برای کار خود استفاده می‌کنند، مسئله‌ای است که سعی کردیم با گفتگو با چند مالک کارواش، رئیس اتحادیه صنف کارواش و همچنین مدیرکل آب منطقه‌ای خراسان‌ جنوبی به آن برسیم.

تنها 20 لیتر آب برای یک خودرو
قاسمی، مدیر یک کاوراش در بیرجند همان ابتدا در واکنش به اینکه کارواش‌ها آب زیادی مصرف می‌کنند، گفت: در خانه برای شستن یک خودرو 200‌ لیتر آب مصرف می‌شود، در حالی که در کارواش‌ها برای شستن هر خودرو 20‌ لیتر آب استفاده می شود.
وی ادامه داد: در روز میانگین 10 خودرو شست و شو می دهیم که با مصرف 20 لیتر آب برای هر خودرو، روزانه 200 لیتر آب مصرف می شود.
قاسمی افزود: آب مصرفی در این کارواش، آب شرب است که تجاری است که در ماه 100 هزار تومان هزینه آب پرداخت می کنیم.
وی تصریح کرد: ما در هر سرویس 10 هزار تومان از راننده خودرو می‌گیریم و تنها دو هزار تومان برای من باقی می ماند و بقیه صرف هزینه ها می‌شود.
این مدیر کارواش گفت: علاوه بر کارواش آب شرب، کارواش آب شیرین نیز وجود دارد که برای اینکه از لک های آب پس از شست و شو جلوگیری کنند از دستگاه تصفیه آب شیرین استفاده می‌کنند.

اگر دستگاه تصفیه آب در اختیار کارواش قرار بگیرد ما استقبال می کنیم
وی در پاسخ به این سوال که نمی شود آب مصرفی کاوراش آب تصفیه شده مصرفی شرب باشد، تصریح کرد: تاکنون اداره آب و فاضلاب، انشعاب جداگانه و دستگاه تصفیه آب در اختیار کارواش قرار نداده است و اگر آب مصرفی تصفیه شود بدنه خودرو شوره می زند اما اگر این روش برای کاهش مصرف آب کارایی داشته باشد ما استقبال می کنیم.