اتصاهای پلی اتیلن

خطوط لوله و اتصالات لوله کشي همواره دو جزئ جدا نشدني هستند. در زمانهاي گذشته اتصالات فلزي در شبکه لوله هاي پلي اتيلن مورد استفاده قرار ميگرفتند. اما همانطور که همه ي ما ميدانيم اين اتصالات طول عمر شبکه را کاهش ميدهد و اصلا مقرون به صرفه نيستند. اتصالات پلي اتيلن را ميتوان به در گروههاي زير تقسيم بندي کرد:
لوله و اتصالات پلي اتيلن
اتصالات تزريقي
جهت توليد اتصالات تزريقي ابتدا بايد قالب اتصال ساخته شود و مواد پلي اتيلني توسط ماشين الات تزريق پلاستيک به داخل اين قالبها تزريق ميشود و اتصال مورد نظر توليد ميگردد. اتصالات تزريقي پلي اتيلن بصورت يکپارچه بوده و نسبت به اتصالات فلزي و چدني از استحکام بالايي برخوردار هستند. اتصالات تزريقي چون بصورت قالبي ساخته ميشوند از نظر اندازه يکنواخت هستند. استفاده از ضايعات تا ميزان 5% وزني مجاز ميباشد اما توصيه ميشود که بعلت حفظ کيفيت اتصال از ضايعات استفاده نگردد.
اتصالات جوشي
براي توليد اتصالات جوشي از خود لوله پلي اتيلن استفاده ميشود. بطوريکه لوله را در اندازه هاي مورد نظر برش ميدهند و با استفاده از دستگاه زاويه زن انها را به هم جوش ميدهند و اتصال ايجاد ميشود. در اين روش هزينه اي که براي توليد اتصال لوله صرف ميشود بسيار مقرون به صرفه است و اتصالات جوشي پلي اتيلن بسيار ارزانتر از اتصالات فلزي و چدني هستند. اتصالات جوشي در بسياري از پروژه هاي فاضلابي، مواد اسيدي و شيميايي و نفتي و ابرساني مورد استفاده قرار ميگيرند.اتصالات جوشي پلي اتيلن از نظر ابعاد مطابق نياز مشتري ساخته ميشوند و سفارشي هستند. از جمله مزيتهاي اتصالات جوشي ميتوان اين نکته را ذکر کرد که چون اتصال از جنس خود لوله ساخته ميشود، جوشکاري از استحکام بالاتري برخوردار است.
اتصالات پليمري
اين اتصالت در انواع پلي اتيلن، پلي پروپيلن، يو پي وي سي، سي پي وي سي ميباشد. اتصالت پليمري را اتصالات غير فلزي نيز مينامند. اين اتصالات براي حمل سيالات اسيدي در پالايشگاهها و در ابياري فضاهاي سبز نيز مورد استفاده قرار ميگيرد.
اتصالات الکترو فيوژن
اتصالات الکتروفيوژن در پروژه هاي گازرساني و ابرساني مورد استفاده قرار ميگيرد. اتصالات الکتروفيوژن را ميتوان از طريق نيروي گرمايي ايجاد شده توسط دستگاه الکتروفيوژن به لوله پلي اتيلن جوش داد.
اتصالات کوپلينگي
اين اتصالات از جنس پلي اتيلن بوده و بصورت شرينگ کا ر ميکنند و باعث اتصال لوله و از نشت مايعات داخل لوله به بيرون جلوگيري ميکند.