آشپزخانه ي بدون بو

آشپزخانه ي بدون بو

هود آشپزخانه صنعتي كاربردهاي زيادي دارد. مهم‌ترين كار آن كشيدن بو، دود و بخاري است كه در هنگام آشپزي بلند مي‌شود... برخي از افراد گمان مي‌كنند كار هودهاي آشپزخانه كه به طور معمول بالاي اجاق گاز نصب مي‌شوند، تنها كشيدن بوي غذا و بوهاي نامطبوع از فضاي آشپزخانه است، حتي گروهي گمان مي‌كنند هواكش هود فضايي جدا از سيستم هواكش منزل است، در حالي كه اين‌طور نيست و گاهي كاركرد نامناسب هود تاثير سويي بر كيفيت هواي داخل خانه مي‌گذارد و حتي كاركرد ديگر دستگاه‌هاي تهويه منزل را مختل مي‌كند.

در اين مقاله درباره هود اشپزخانه صنعتي ، لزوم نصب آن در آشپزخانه، انواع هودها و شيوه تميز كردن تجهيزات آشپزخانه صنعتي صحبت مي‌كنيم. هود در آشپزخانه كاربردهاي زيادي دارد. مهم‌ترين كار آن كشيدن بو، دود و بخاري است كه در هنگام آشپزي بلند مي‌شود. به عبارت ديگر، هود با اين كار، گاز، رطوبت و چربي معلق در هوا را به بيرون از منزل مي‌كشد و ميزان رطوبت را در حد مناسبي ثابت نگاه مي‌دارد. در عين حال، چربي و رطوبت روي سقف و ديوارها نمي‌نشيند و آشپزخانه براي مدت زمان بيشتري تميز مي‌ماند. در صورتي كه هود يا دستگاه هواكش در آشپزخانه نصب نباشد، بالا رفتن رطوبت شرايط را براي رشد ميكروب‌ها، قارچ‌ها و كپك‌ها فراهم كرده و سلامت اعضاي خانواده را به خطر مي‌اندازد. انواع هود آشپزخانه به طور كلي در حال حاضر دو نوع هود در بازار موجود است. هودهاي تصفيه كننده هوا و هودهاي داراي خروجي هوا. هودهاي تصفيه كننده، گرد و غبار و بو را به داخل مي‌كشند، ذرات معلق را تا حد ممكن از هوا مي‌گيرند و دوباره هواي تصفيه شده را به داخل آشپزخانه باز مي‌گردانند.

هودهاي آشپزخانه داراي خروجي هوا به يك كانال متصل شده‌اند كه گرد و غبار، چربي و بوهاي نامطبوع از طريق آن به بيرون فرستاده مي‌شود. اين هودها به دو شكل هودهاي معمولي و شومينه‌اي در بازار موجود است. هودهاي معمولي كه نسل قديمي هودها به حساب مي‌آيند، بالاي اجاق گاز نصب مي‌شوند، كمي كوچك‌تر از ابعاد اجاق گاز هستند. به ديوار وصل مي‌شوند، اغلب زير يك كابينت ديواري قرار دارند و به وسيله يك دريچه و كانال كه در داخل ديوار تعبيه شده است هوا را به داخل دريچه و از آنجا به پشت‌بام و خارج راهنمايي مي‌كنند.

عيب اين نوع هود آشپزخانه صنعتي اين است كه به مرور زمان روي عايق‌بندي و رنگ سقف تاثير مي‌گذارند. هودهاي شومينه‌اي بلندتر، بزرگ‌تر و به شكل قيف برعكس هستند. جنس اين هودها از مس، فلزهاي اكسيد نشدني يا ديگر فلزاتي هستند كه در مقابل گرما با دوام هستند و به راحتي تميز مي‌شوند. هواكش اين هودها گاهي به ديوار و گاهي به سقف وصل مي‌شود كه نوع سقفي آن به هودهاي جزيره‌اي معروف است و اطراف آن شيشه‌اي است. تميز نگه داشتن آشپزخانه و وسايل آن به دلايل بهداشتي اهميت زيادي دارد زيرا بيماري هاي زيادي از طريق تجهيزات آشپزخانه به فرد منتقل مي شود تجهيزات و وسايل تشكيل‌دهنده هود فيلترها: تمامي هودها فيلتري دارند كه مقدار زيادي از چربي و گرد و غباري كه گاهي وارد كانال هواكش مي‌شود را جذب مي‌كند. در صورتي كه به هر دليلي امكان نصب هواكش براي شما مقدور نيست، از فيلترهاي زغالي استفاده كنيد. اين نوع فيلترها گرد و غبار و چربي را بهتر به خود جذب مي‌كنند و گر چه به اندازه هودهاي داراي هواكش موثر نيستند اما به هر حال موجب پاك‌تر شدن هواي آشپزخانه مي‌شوند. فيلترهاي متاليك طول عمر زيادي دارند و در صورتي كه همراه با فيلتر زغالي استفاده شوند مي‌توانند بسيار كاربردي باشند. فيلترهاي چربي فقط چربي را جذب مي‌كنند و فيلترهاي زغالي بوهاي نامطبوع را جذب مي‌كنند ولي به تنهايي چندان كارآمد نيستند. لامپ: تقريبا تمامي هودها مجهز به لامپي هالوژني هستند كه به شما كمك مي‌كند تا اجاق گاز و غذايتان را بهتر ببينيد. حسگر: برخي از هودها به حسگرهايي مجهز هستند كه اجازه مي‌دهد قدرت مكش هود با مقدار آلودگي موجود در هوا هماهنگ شود.

كليد تنظيم‌كننده دور موتور:

هود آشپزخانه داراي سه سرعت هستند كه ميزان قدرت دور موتور را برحسب ميزان آلودگي هوا تنظيم مي‌كند. براي آنكه قدرت مكش يك هود را آزمايش كنيد، كافي است يك برگ كاغذ يا تكه‌اي نخ را زير آن قرار دهيد. مكان مناسب براي نصب بهترين مكان براي نصب هود بالاي اجاق گاز و در فاصله 40 تا 60 سانتي‌متري است. به همين دليل به نظر مي‌رسد هودهاي معمولي كارآمدتر از نسل جديد هودهاي شومينه‌اي و جزيره‌اي‌اند. روش پاك كردن هود تميز نگه داشتن آشپزخانه و وسايل آن به دلايل بهداشتي اهميت زيادي دارد زيرا بيماري هاي زيادي از طريق وسايل موجود در آشپزخانه به فرد منتقل مي شود. يكي از اين وسايل كه بوي دود، رطوبت و چربي اضافه را هنگام پخت غذا جذب مي كند، هود روي گاز است.هود آلودگي موجود در هوا را به سمت خود مي‌كشد، به همين خاطر داخل هود فضاي مناسبي براي رشد كپك‌ها و باكتري‌ها است.

حداقل ماهي يك بار، به ويژه اگر از گريل استفاده مي‌كنيد، هود را تميز كنيد. براي اين كه هود آشپزخانه درست كار كند، بايد از داخل و خارج تميز شود. در اين مطلب به نقل از سايت «House Cleaning» به چند نكته درباره نحوه تميز كردن هود اشاره شده است.

* ابتدا هود آشپزخانه را خاموش كنيد.با مواد شوينده خارج و داخل هود را تميز كنيد. *

مراقب باشيد به لامپ و پريز برق هود آسيبي وارد نشود. سپس با آب ولرم و صابون هود را بشوييد. پنجره فلزي را كه چربي به خود مي گيرد در آب ولرم حاوي مواد از بين برنده چربي خيس كنيد تا چربي ها پاك شود يا اين كه با كمك برس هر 2 طرف آن را بشوييد و قبل از اتصال مجدد كاملا خشك كنيد. همچنين ،يك دستمال آغشته به نفت هم به سادگي مي‌تواند هرگونه رد چربي را از بين ببرد. * فيلترهاي فعال زغالي كه قابل شست و شو نيست بايد عوض شود.زغال با كثيف شدن اثر خود را از دست مي دهد بنابراين هر سال و اگر زياد پخت و پز مي كنيد، هر چند ماه اين فيلترها را تعويض كنيد. فيلترهاي متاليك را مي‌توانيد به آساني در ماشين ظرف‌شويي بشوييد.

* براي تميز كردن هودهايي از جنس فلزهاي اكسيدنشدني هم مي‌توانيد از موم عسل استفاده كنيد. *

كثيفي را كه روي پره هاي فن جمع شده است، با مواد شوينده تميز كنيد.