آشنایی با انواع لاستیک و تیوب چرخ 1

به طور کلي لاستيک ها در دو نوع با تيوب و بي تيوب تقسيم بندي مي شوند. در اين مقاله به بررسي لاستيک هاي معمولي که در داخل آن ها تيوب قرار مي گيرد مي پردازيم. در ادامه مجموعه مقالات مرکز آموزش، مفصلا به نحوه عملکرد، مزايا و معايب تيوپ دوچرخه نيز خواهيم پرداخت
ساختار لاستيک
لاستيک ها معمولا از سه قسمت اصلي تشکيل شده اند، که در تمامي لاستيک ها مشترک هستند. اين سه قسمت عبارتند از: ساختمان لاستيک، آج و ساختار لبه لاستيک (طوقه لاستيک)
ساختمان لاستيک
اين لايه ، ساختار اصلي لاستيک را ايجاد مي کند. در واقع مي توان از آن تحت عنوان بدنه لاستيک ياد کرد. اين قسمت معمولا از رشته هاي بافته شده از جنس نايلون ساخته مي شود که تحت زاويه ?? درجه نسبت به روکش سطحي لاستيک قرار مي گيرند. اين زاويه و نحوه قرار گيري، لازمه استحکام لاستيک است.
بسته به کيفيت مورد نياز، ساختمان لاستيک در تراکم هاي مختلف بافته مي شود. جهت سنجش تراکم رشته ها از واحدي به نام رشته بر اينچ يا TPI (Thread Per Inch)‎ استفاده مي شود. اين عدد نشان دهنده ساختار داخلي لاستيک است. TPI بيشتر به معني نازکتر بودن رشته هاي بافته شده و در نتيجه تعداد بيشتر اين رشته ها است که منجر به ساختاري انعطاف پذير براي لاستيک مي شود. البته نبايد از اين نکته غافل شد که لاستيک هاي منعطف تر، مقاومت غلتشي کمتري داشته ولي آسيب پذيرتند. در مقابل لاستيک هايي با TPI کمتر وجود دارند که در ساختار آن ها از رشته هايي ضخيم تر استفاده شده ولي تعداد رشته ها کمتر است، که منجر به مقاومت بيشتر و انعطاف کمتر اين لاستيک ها مي شود.
يکي از مواردي که بايد هنگام خريد لاستيک به آن توجه شود، TPI است.
آج
هرچه تعداد و عمق آج ها بيشتر باشند، مقاومت غلتشي و تعادل بيشتر است و در نتيجه از سرعت کاسته مي شود. بنابراين آگاهي از انواع آج ها، به انتخاب درست لاستيک کمک بسزايي خواهد کرد:
سطح لاستيکي صاف
لاستيک هايي با آج هاي خيلي کم عمق و کم تراکم معمولا براي تردد در شهر مورد استفاده قرار مي گيرند. اين لاستيک ها اصولا براي سطوح صاف و سخت مانند آسفالت مناسب هستند. شيارهاي v شکل بر روي آن ها موجب حفظ تعادل دوچرخه در پيچ ها و يا جاده هاي خيس مي شود.
سطح لاستيکي نيمه صاف
اين لاستيک ها معمولا در مرکز نسبتا صاف هستند که منجر به سرعت و شتاب بيشتر دوچرخه مي شود. زيرا در هنگام حرکت در مسير مستقيم، تنها قسمتي که به طور مستقيم بر روي آسفالت قرار مي گيرد، مرکز لاستيک است. اما در کناره لاستيک، آج هايي تعبيه شده که به حفظ تعادل دوچرخه در پيچ ها کمک مي کند. در پيچ ها معمولا لاستيک از موقعيت عمودي نسبت به زمين خارج شده و کناره هاي آن بر روي زمين قرار مي گيرد، بنابراين اگر در طرفين لاستيک آج وجود داشته باشد، موجب حفظ تعادل و کنترل بيشتر در پيچ ها مي شود.