آب سالم

تصفیه آب از گذشته های خیلی دور بین جوامع انسانی رایج بوده است. امروزه آب آشامیدنی از آب تصفیه شده در تصفیه خانه های شهری یا به اصطلاح آب لوله کشی شهری تأمین می گردد. این آب لوله کشی در معرض آلودگی ها و ذرات ریز است. گاهی می توان ذرات سیاه رنگی را در ته لیوان مشاهده نمود. که نشان دهنده باقی ماندن مقداری از آلودگی ها در آب و یا آلودگی مجدد آب تصفیه شده است. در این حالت می توان به اهمیت وجود دستگاه های تصفیه آب خانگی برای تصفیه بیشتر و کاملتر آب آشامیدنی و آب مورد نیاز برای تهیه غذا پی برد.

نوشیدن آب سالم باعث حفظ سلامت کلیه ها و دستگاه گوارش است. آب تصفیه شده با دستگاه های تصفیه آب خانگی فاقد بسیاری از مواد شیمیایی و کلر است.
در شهرهایی از کشورمان ایران که آب آشامیدنی دارای طعم و بوی نامطلوب و گاهی غیرقابل تحمل است و افراد از آب معدنی (آب بطری) استفاده می کنند، دستگاه تصفیه آب خانگی بسیار مفید است. چرا که هم هزینه کمتری خواهد داشت و هم اینکه آب های بطری به علت ماندن آب درون بطری های پلاستیکی و مخصوصاً در گرما و زیر نور آفتاب حاوی درصدی از منومرهای سرطان زا هستند.

75 درصد از سطح زمین از آب تشکیل شده است و بخش عمده آن غیر قابل آشامیدن است و تنها کمتر از 8/2 % از کل آب های جهان قابل آشامیدن هستند. آب های قابل شرب در رودخانه ها، سفره های آب زیر زمینی و دریاچه های آب شیرین وجود دارند.

آلاینده های بسیار زیادی هستند که باعث آلودگی آب های شیرین می شوند، همچون آلودگیهای شیمیایی، صنعتی، کشاورزی، انسانی، میکروبی و ویروسی و میکروبی.از جمله مواد آلاینده آب موارد زیر قابل ذکر است:
فاضلاب های صنعتی و فلزات سنگین ، فاضلاب های اسیدی، گازهای سمی، مواد رادیواکتیو، مواد شوینده، فلزات و نمک های مضر و میکروارگانیسم های بیماریزا. این آلاینده ها از طریق آب آشامیدنی وارد بدن انسان می شوند و اثر مخرب خود را بر سلامت انسان (رگ ها، کلیه ها، کبد، پوست، غدد و ...) بر جای می گذارند.

اهمیت بهداشت آب آشامیدنی باعث شد کشورهای پیشرفته جهان به فکر طراحی سیستم های تصفیه آب باشند. کشور امریکا در زمینه سیستم های تصفیه آب پیشگام است. آنها در دستگاه های تصفیه آب از سیستم اسمز معکوس استفاده کردند. با روش اسمز معکوس آب ناسالم و آلوده با عبور از یک فیلتر به نام غشا یا ممبرن، به آبی سالم نزدیک به استاندارد سازمان بهداشت جهانی WHO تبدیل می شود.
اما این روش برای سیستم های تصفیه آب شهری از نظر هزینه به صرفه و امکان پذیر نیست. در تصفیه خانه های شهری ذرات و املاح درشت را حذف می کنند و میکروب ها و ویروس ها را با کلر زنی حذف می کنند و آب ضدعفونی می شود. اسمز معکوس برای مصارف کم مقدار مانند مصارف خانگی، اداری (استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی و دستگاه تصفیه آب اداری و صنعتی) و یا در برخی پروژه های بزرگ صنعتی مناسب است.

اگر بهداشت و سلامت را جز ضروری زندگی خود بدانیم؛ باید بدانیم که اصلی ترین موضوع برای حفظ بهداشت عمومی در تمام جوامع بشری، بهداشت آب است. زیرا آب اثر مستقیم روی سلامت انسانها دارد. قدم اولیه و اساسی در سلامت آب، شناسایی کیفی آب است. تصفیه آب برای سلامت و بهداشت آب و به طبع آن انسان ها ضروری است. آب سالم و تصفیه بهداشتی آب در کشورهای در حال توسعه از معضلات بزرگ است. سلامتی و رفاه جامعه به تهیه، انتقال و تصفیه آب بستگی دارد. با تصفیه آب و تولید آب سالم، بیماری های عفونی مانند وبا، اسهال، حصبه و اسهلال خونی به میزان زیادی کاهش یافته است.